خانه / مقالات آموزشی و ترویجی / معرفی مختصر هواپیمای پایپر چروکی
۱۱۰۴۳-۱

معرفی مختصر هواپیمای پایپر چروکی

هواپیمای چهارنفره چروکی و نمونه‌های بعدی آن که اولین بار در ژانویه ۱۹۶۰ به دنیای هوانوردی معرفی شدند موفقیتی قابل اعتنا برای شرکت پایپر به شمار می‌رود. نمونه‌های متعددی از این هواپیمای کاملا فلزی با بال مجهز به یک تیرک اصلی داخلی تولید و عرضه شد. در نام این نمونه‌ها توان موتور برحسب واحد اسب ‌بخار آخرین پسوند را تشکیل می‌دهد. نمونه اولیه این هواپیما موسوم به پی ‏ای-۲۸-۱۵۰ از موتور لایکومینگ او-۳۲۰ استفاده می‌کند و ارابه فرود سه چرخ آن قابل جمع‌کردن نبود. چهار نمونه دیگر از این هواپیما با توان‌های مختلف موتور تولید شد.

۱۱۰۴۳-۲

در ژوئن ۱۹۶۷ گونه جدیدی از هواپیمای چروکی با ارابه فرود قابل جمع شدن، موتور انژکتوری و ملخ سرعت ثابت موسوم به چروکی اروو در دو مدل پی‏ ای-۲۸-۱۸۰آر و پی‏ ای-۲۸-۲۰۰آر عرضه شد. در این نمونه‌ها طول بدنه و دهانه بال افزایش یافت. در سال ۱۹۷۴ نیز نمونه‌های جدیدتری با اعمال تغییراتی در مدل‌های پیشین تولید شدند. نمونه جدیدتر پی ‏ای-۲۸-۱۵۱آر موسوم به چروکی واریر با بال‌های بزرگ‌تر توسعه یافت. در سال ۱۹۷۷ تولید نمونه‌های اولیه متوقف شد و مدل داکوتاا بال بزرگ‌تر و مجهز به موتور او-۵۴۰ به بازار معرفی شد. از سال ۱۹۸۰ به بعد تولید چهار نمونه جدید دیگر از خانواده چروکی آغاز شد. خط تولید این هواپیما هنوز فعال می ‏باشد و تاکنون بیش از ۳۲۷۰۰ فروند از نمونه‏ های مختلف آن تولید شده است. در ادامه مشخصات فنی و عملکردی نمونه چروکی واریر ۲ ارائه شده است:
پیشران:
تعداد: یک
نوع: پیستونی
مدل: لایکومینگ او-۳۲۰-ئی۳دی
توان: ۱۵۰ اسب بخار
ابعاد:
دهانه بال: ۱۰/۶۵ متر
طول: ۷/۲ متر
مساحت بال: ۱۵/۸ متر مربع
اوزان:
خالی: ۵۹۰ کیلوگرم
بیشینه برخاست: ۱۰۶۵ کیلوگرم
عملکرد:
سرعت سیر: ۲۱۳ کیلومتر بر ساعت
سقف پرواز عملیاتی: ۳۹۳۰ متر
برد: ۱۶۶۰ کیلومتر
محموله:
۳۴۲ کیلوگرم

منبع:
نوید مقصودی و سیدعلیرضا شوبیری، یکصد هواپیمای برتر تاریخ هوانوردی، انتشارات اندیشگاه فناوری های نوین، تهران، ۱۳۹۲٫

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *