خانه / مقالات آموزشی و ترویجی / معرفی مختصر هواپیمای میتسوبیشی ای۶ام ریزن

معرفی مختصر هواپیمای میتسوبیشی ای۶ام ریزن

جنگنده ریزن ژاپنی معروف به “زیرو” مشهورترین هواپیمای ژاپنی طی جنگ جهانی دوم است و بدون شک در روزهای آغازین خود بهترین هواپیمای کشتی پایه جهان بود. این هواپیما، اولین جنگنده نیروی دریایی بود که قدرت رقابت با جنگنده‌های متعارف را دارا بود. هواپیمای ای۶ام به خاطر قدرت آتش سنگین به همراه عملکرد خوب، برد زیاد و چالاکی قابل ملاحظه مشهور بود. این ترکیب از قابلیت‌ها تنها به کمک یک بدنه سبک و عملا محافظت نشده قابل دستیابی بود. به همین دلیل از سال ۱۹۴۳، دیگر این هواپیما قابلیت رقابت با دیگر جنگنده‌ها را نداشت.

۱۲۰۰۳-۱

جنگنده ای۶ام در پاسخ به درخواستی از سوی نیروی دریایی امپراطوری ژاپن و به عنوان جایگزین ای۵ام میتسوبیشی طراحی شد. جنگنده ای۵ام هواپیمایی بال پایین با کابین باز و ارابه فرود ثابت بود. اولین نمونه‏ های ای۶ام در آوریل ۱۹۳۹ با یک موتور رادیال ۵۸۲ کیلوواتی (۷۸۰ اسب بخاری) میتسوبیشی ام ‏کی۲ زویسی پرواز کردند. این جنگنده جدید یک هواپیمای تک باله بال-پایین با ارابه فرود جمع‌شونده بود. یک چرخ این ارابه فرود در زیر دم هواپیما قرار داشت. این پرنده جدید دارای کابین سرپوشیده و تسلیحات قدرتمندی بود. اگرچه عملکرد و چالاکی این پروتوتایپ ها عموماً مطلوب ارزیابی ‌شد، اما سرعت آن از آنچه پیش‌بینی می‌شد کم‌تر بود. به همین دلیل، ژاپنی‌ها در پروتوتایپ دوم که ای۶ام۲ نامیده شد از موتور ۶۹۰ کیلو واتی (۹۲۵ اسب بخاری) ناکاجیما، ان‏ کی‏۱سی ساکایی (از نوع رادیال) استفاده کردند.

۱۲۰۰۳-۳

این پیکربندی برای اولین سری هواپیماهای عملیاتی که با مشخصه «جنگنده ناو نشین نوع صفر مدل ۱۱ نیروی دریایی» نام‌گذاری شدند حفظ شد. این مجموعه تا انتهای جنگ جهانی دوم به تعداد ۱۱۲۸۳ فروند تولید شد.بعد از این مدل، مدل های ای۶ام۳ با موتور ۱۱۲۰ اسب بخاری ساکایی ۲۱ با نوک بال کوتاه شده ، مدل ای۶ام۵ با تسلیحات و زره قوی‌تر، مدل ای۶ام۶ با موتور ساکایی-۳۱ و بمب افکن شیرجه‌ای و جنگنده ای۶ام۷ تولید و عملیاتی شدند.در ادامه مشخصات هواپیمای ای‏۶ام ارائه شده است:
تعداد سرنشین/خدمه: یک
پیشران:
تعداد: یک
نوع: پیستونی
مدل: ناکاجیما ساکایی
توان: ۱۱۳۰اسب بخار
ابعاد:
دهانه بال: ۱۱ متر
طول: ۹/۰۹ متر
مساحت بال: ۲۱/۳ متر مربع
اوزان:
خالی:۱۸۹۴ کیلوگرم
بیشنیه برخاست: ۲۹۵۲ کیلوگرم
عملکرد:
سرعت بیشینه: ۵۶۵ کیلومتر بر ساعت
سقف پرواز عملیاتی: ۱۱۷۴۰متر
برد: ۱۵۷۰ کیلومتر
محموله:
دو توپ ۲۰ میلی‌متری به‌علاوه دو مسلسل ۷/۷ میلی‌متری

منبع:
نوید مقصودی و سیدعلیرضا شوبیری، یکصد هواپیمای برتر تاریخ هوانوردی، انتشارات اندیشگاه فناوری های نوین، تهران، ۱۳۹۲٫

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *