خانه / مقالات آموزشی و ترویجی / پرنده‌های بدون سرنشین / معرفی پهپاد تاکتیکی چندمنظوره بت

معرفی پهپاد تاکتیکی چندمنظوره بت

پهپاد بَت نمونه ارتقا‏ءیافته پهپاد کیلِر بی به ‏شمار می‏ رود که توسط شرکت سویفت اینجینیرینگ با همکاری نورثروپ گرمن توسعه یافته است. برنامه توسعه بَت از آوریل ۲۰۰۹ آغاز شد. چند ماه بعد شرکت ریتون با هدفی مشابه یک نمونه پهپاد کیلر بی را خریداری کرد و مجوز استفاده از برخی از فناوری‏ های آنرا از نورثروپ گرومن دریافت نمود. از آن پس نورثروپ گرومن تمرکز خود را بر بهبود طراحی، توسعه خط تولید و برنامه‏ ریزی برای آزمایش‏ های توسعه ‏ای پهپاد بت متمرکز کرد. بر این اساس تولید خانواده‏ای از پرنده با دهانه بال مختلف تا ۱۰ متر و حداکثر وزن برخاست یک تن در دستور کار قرار گرفت. نمونه‏ های اولیه بت-۲، ‌بت-۳ و بت-۴ با دهانه بال کوچکتر به ملخ دوپره مجهز بودند. نورثروپ گرومن پس از ارزیابی این نمونه‏ های اولیه کار را با توسعه نمونه‏ های بت-۱۰ و بت-۱۲ ادامه داد و نهایتا همه تلاش‏ های خود را معطوف بت-۱۲ کرد. منطق شماره ‏گذاری پهپادهای این خانواده بدین گونه است که عدد موجود در نام آنها نشان‏ دهنده طول دهانه بال بر حسب فوت می‏ باشد. در ژوئن ۲۰۰۹ یک فروند بت-۴ در تاسیسات آزمایشی اِل سِنترو کالیفرنیا متعلق به نیروی دریایی ارتش آمریکا مجهز به رله ارتباطی پنج پرواز آزمایشی را انجام داد. در اوت همان سال نورثروپ اعلام کرد برنامه توسعه خانواده بت با افزودن محموله ‏های ماموریتی جدید، معماری جدید برای ایستگاه کنترل زمینی، ارتقاء موتور پرنده ‏ها، بهسازی مکانیزم پرتاب و چند تغییر عمکلردی دیگر ادامه خواهد یافت.

۱۶۰۹۱-۱

بت-۱۲ نخستین پرواز خود را در تاریخ ۲۵ ژانویه ۲۰۱۰ انجام داد. این پهپاد قادر است عملیات تجسس و شناسایی را با سرعت بیشینه ۲۰۱ کیلومتر بر ساعت انجام دهد. همچنین می ‏توان از این پرنده برای ماموریت ‏های مانند پایش ترافیک، کشاورزی، جنگل‏ بانی، پایش طوفان ها،‌ مراقبت از خطوط انتقال نیرو و انرژی و رصد قاچاقچیان استفاده کرد. در طراحی خانواده پهپادهای بت از روش ماژولاریتی مقیاس ‏پذیر استفاده شده و هندسه پرنده متناسب با طول دهانه بال آن تغییر می ‏کند. سازه این هواپیما با پیکربندی بال پرنده از سه ماژول اصلی تشکیل شده است. بخش مرکزی آن به شکل دلتا بوده و در بخش ‏های بیرونی بال دارای عقب‏ رفتگی است. در دو نوک بال دو بالچه نصب شده که یکی رو به پایین و دیگری رو به بالا قرار گرفته است. سازه این پرنده از جنس مواد مرکب است و نصب ارابه فرود زیر آن اختیاری است. محموله ماموریتی این پهپاد شامل تجهیزات هدف‏ یابی، تجسس و شناسایی، رله ارتباطی، پردازی سیگنال و کشف بمب‏ های کنارجاده‏ ای است. توان مورد نیاز محموله ماموریتی بت-۱۲ معادل ۷۵۰ وات است. پرواز این پرنده بصورت کاملا خودکار است و کاربر زمینی ‏می ‏تواند با استفاده از لپ‏تاپ و یا ایستگاه کنترل زمینی مستقر در خودروی تاکتیکی هدایت آنرا در اختیار گیرد. پرتاب این پرنده توسط پرتابگر ریلی هیدرولکی/نیوماتکی انجام می ‏شود و بازیافت آن توسط تور صورت می‏ گیرد. یک سامانه عملیاتی بت شامل ۳ فروند پرنده، محموله ‏های ماموریتی، ایستگاه زمینی مستقر در خودروی تاکتیکی، آنتن ردگیری، تجهیزات پرتاب، تور بازیافت و قطعات یدکی می ‏باشد. زمان راه ‏اندازی این سامانه یک ساعت می‏ باشد و جمع‏ آوری آن و ترک موضع نیز به ۴۵ دقیقه وقت نیاز است. در ادامه مشخصات فنی نمونه بت-۱۲ ارائه شده است.

موتور:
یک موتور پیستونی هیرث با توان ۱۵/۸ اسب‏ بخار و ملخ پنج پره هل‏ دهنده
ابعاد:
دهانه بال: ۳/۶۶ متر
طول کلی: ۱/۹ متر
اوزان:
حداکثر وزن محموله: ۲۲/۷ کیلوگرم
حداکثر وزن پرتاب: ۷۴/۴ کیلوگرم
عملکرد:
حداکثر سرعت افقی: ۲۳۱ کیلومتر بر ساعت
سقف پرواز عملیاتی: ۱۵هزار پا
مداومت پروازی: ۱۲ ساعت

منبع:
نوید مقصودی، یکصد پهپاد نام‏ آشنا، انتشارات اندیشگاه فناوری های نوین، تهران، ۱۳۹۳٫

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *