خانه / مقالات آموزشی و ترویجی / معرفی مختصر هواپیمای کنکورد

معرفی مختصر هواپیمای کنکورد

کنکورد اولین و آخرین هواپیمای مسافربری مافوق صوت جهان بوده است. این پروژه پرهزینه‌تر از آن بود که یک کشور به تنهایی بتواند از پس آن برآید. بنابراین انگلستان و فرانسه به طور مشترک طراحی و تولید این هواپیما را شروع کردند. از فرانسه شرکت آیرواسپشیال و از انگلستان شرکت بریتیش آیرواسپیس همکاری در این زمینه را از سال ۱۹۶۲ آغاز کردند. طرح اولیه این پرژه با مشخصات یک هواپیمای متوسط با بدنه کشیده و بال دلتا به تصویب رسید. دماغه این هواپیما برای ایجاد میدان دید وسیع‏ تر برای خلبان در هنگام نشست و برخاست متحرک بود و به سمت پایین خم می‌شد.
فرانسوی‏ ها مسئولیت بال‏ ها، بدنه‌ی میانی، کنترل‏ های پرواز، تهویه هوا، هیدرولیک، ناوبری و سامانه ‏های رادیویی را بر عهده گرفتند. انگلیسی‌ها نیز قسمت جلوی بدنه و دماغه‌ قسمت عقب بدنه و دم عمودی، پوسته کانال‌ها و اتصالات موتورها، سامانه الکتریک، سامانه اکسیژن، سامانه سوخت و عایق‌کاری صوتی و حرارتی را برعهده داشتند.

۱۱۰۳۳-۱
تقسیم کار مشابهی هم بین رولز رویس و اسنکما برای طراحی و تولید موتورها به عمل آمد. دو نمونه اولیه از این هواپیما تولید شدند و اولین پرواز آن در مارس ۱۹۶۹ انجام شد. بدنه و دم کنکوردهایی که بعدا تولید شدند نسبت به دو نمونه اولیه اندکی بزرگتر شده بود. کنکورد سالیان سال مسافران ثروتمند خود را با سرعتی نزدیک به ۲/۵ برابر سرعت هواپیماهای مسافربری معمول بین دو طرف اقیانوس اطلس شمالی جابجا کرد. آمریکایی‌ها نسبت به این هواپیما خیلی حساس بودند و از هیچ اقدام سیاسی و تبلیغاتی برای ضربه زدن به کنکورد دریغ نکردند. این هواپیما همواره انتقاد طرفداران محیط زیست را نیز بر می ‏انگیخت. شاید به همین خاطر بود که از این هواپیما ۱۴ فروند بیشتر تولید نشد. و بازاریابی آن چندان موفق نبود. سازندگان و کاربران کنکورد و بسیاری از صاحب‌نظران دنیای هوانوردی کنکورد را به لحاظ فنی یک نمونه بسیار موفق می‌دانند. با سانحه ۲۵ ژوییه سال ۲۰۰۰ که منجر به کشته شدن ۱۱۳ نفر شد پروازهای کنکورد متوقف گردید. بعد از کنکورد تا کنون هیچ برنامه جدی در جهان برای تولید هواپیمای مافوق صوت مسافربری تعریف نشده است.
تعداد سرنشین/خدمه: ۷/۱۴۴
پیشران:
تعداد: ۴
نوع: توربوجت با پس‌سوز
مدل: رولز رویس/اسنکما اولیمپوس ۶۱۰کی‏ ام۵۹۳
توان: ۱۶۹/۲۶ کیلونیوتن
ابعاد:
دهانه بال: ۲۵/۶ متر
طول: ۶۷/۱۷ متر
مساحت بال: ۳۵۸/۲۵ متر مربع
اوزان:
خالی: ۷۷۱۱۰ کیلو گرم
بیشینه برخاست: ۱۸۱۴۰۰ کیلو گرم
عملکرد:
سرعت بیشینه:۲۳۳۳ کیلومتر بر ساعت در ارتفاع ۵۴۵۰۰ پا (۲/۰۵ برابر سرعت صوت)
سقف پرواز عملیاتی: ۱۸۲۸۸ متر
برد: ۷۲۱۵ کیلومتر
محموله:
۱۱۳۴۰ کیلوگرم

منبع:
نوید مقصودی و سیدعلیرضا شوبیری، یکصد هواپیمای برتر تاریخ هوانوردی، انتشارات اندیشگاه فناوری های نوین، تهران، ۱۳۹۲٫

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *