خانه / مقالات آموزشی و ترویجی / معرفی مختصر هواپیمای امبرائر-۱۲۰

معرفی مختصر هواپیمای امبرائر-۱۲۰

دولت برزیل و شرکت امبرائر از موفقیت هواپیمای ئی ام‏ بی-۱۱۰ در بازارهای جهانی به وجد آمده بودند و بر این اساس ایده توسعه خانواده ئی‏ ام‏ بی-۱۲اکس شامل سه نمونه مختلف با قطر بدنه یکسان و طول‌های متفاوت شکل گرفت. از این میان تنها نمونه ئی‏ ام ‏بی-۱۲۱ عملا وارد بازار حمل و نقل تجاری شد. شرکت امبرائر در سپتامبر ۱۹۷۹ تصمیم گرفت کابین تحت فشاری را برای حمل ۳۰ مسافر ویژه مسیرهای منطقه‌ای در پیکربندی هواپیمای جدید خود بگنجاند. تولید این نمونه موسوم به ئی‏ ام ‏بی-۱۲۰ یا برازیلیا در ماه می ۱۹۸۱ آغاز شد و شش فروند از آن برای استفاده در برنامه ارزیابی صلاحیت پروازی ساخته شدند که نخستین فروند در ژوئیه ۱۹۸۳ به پرواز درآمد.

۱۱۰۳۸-۳

بال این هواپیما به قسمت زیرین بدنه استوانه‌ای آن متصل است و دو موتور “وربوپراپ پرت‌اندویتنی پی‏ دبلیو-۱۱۵ را در خود جای داده است. برازیلیا به عنوان یک هواپیمای منطقه‌ای با ۳۰ سرنشین دارای یک در نسبتا بزرگ حمل بار در قسمت چپ انتهای بدنه خود است و نمونه‌هایی از آن برای حمل بار، تغییر کاربری داده شده‌اند . نمونه‌هایی از این هواپیما دارای پله ویژه سوار و پیاده شدن مسافر در سمت چپ بدنه است که امکان ارائه سرویس حمل مسافر را حتی در فرودگاه‌های کوچک و دورافتاده فاقد امکانات مهیا می‌کند. این مدل در انتهای دم به یک واحد تامین توان اضافی مجهز است و توان خود را از موتورهای توربوپراپ پی‏ دبلیو-۱۱۸ تامین می‌کند.
تعداد سرنشین/خدمه: ۳/۳۰
پیشران:
تعداد: ۲
نوع: توربوپراپ
مدل: پرت‌‌اندویتنی پی ‏دبلیو-۱۱۵
توان: ۱۶۰۰ اسب بخار
ابعاد:
دهانه بال: ۱۹/۷۸ متر
طول: ۲۰/۰۰ متر
مساحت بال:۳۹/۴۳ متر مربع
اوزان:
خالی: ۶۸۷۸ کیلوگرم
بیشینه برخاست: ۱۱۵۰۰ کیلوگرم
عملکرد:
سرعت بیشینه: ۵۵۶ کیلومتر بر ساعت در ارتفاع ۲۵۰۰۰ پا
سقف پرواز عملیاتی: ۹۰۸۳ متر
برد: ۱۷۵۱ کیلومتر
محموله:
۳۴۷۰ کیلوگرم

منبع:
نوید مقصودی و سیدعلیرضا شوبیری، یکصد هواپیمای برتر تاریخ هوانوردی، انتشارات اندیشگاه فناوری های نوین، تهران، ۱۳۹۲٫

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *