خانه / مقالات آموزشی و ترویجی / معرفی مختصر هواپیمای داگلاس دی‏ سی-۸

معرفی مختصر هواپیمای داگلاس دی‏ سی-۸

بعد از اینکه داگلاس تصمیم گرفت تا هواپیمای دی‏ سی-۷دی خود را با چهار موتور توربو پراپ به پرواز درآورد، این شرکت مصمم شد تا در بازار هواپیماهای توربوجت نیز با بوئینگ-۷۰۷ به رقابت برخیزد. نتیجه، هواپیمای دی‏ سی-۸ بودکه البته به دلیل ورود با تاخیر و بدنه بدون تغییر در طول، هیچ‌گاه نتوانست به پای ۷۰۷ برسد. برای این رقابت، داگلاس-۹ هواپیمایی آزمایشی با سه موتور مختلف ساخت که اولین آنها در می ۱۹۵۸ به پرواز در آمد. با موفقیت در این تست‌ها، اولین فروندهای تولیدی این هواپیما عرضه شدند که طی ۹ سال، ۲۹۴ فروند تولید داشتند.

11036-3

این مجموعه با دی‏ سی-۸-۱۰ شروع می‌شد که برای پروازهای داخلی طراحی شده و از موتورتوربوجت ۱۳۵۰۰ پوندی پرات اندویتنی جی‏ت۳سی-۶ بهره می گرفت. مدل های ۲۰- و ۳۰- نیز به ترتیب برای شرایط بلند و مرتفع و پروازهای فرا اقیانوسی طراحی شدند. مدل دی‏سی‏-۸-۵۰ نیز با تغییر چیدمان کابین خود، ظرفیت مسافران را به ۱۸۹ نفر افزایش داد. تولید این هواپیما از سال ۱۹۶۷ به بعد با عنوان سری سوپر سیکستی و با استفاده از موتور جی‏ تی۳دی ادامه یافت و از این مدل ۲۶۲ فروند تولید شد. بعدها نیز مدل سوپر سونتی با استفاده از موتور توربوفن مشهور سی‏ اف ‏ام۵۶ اسنکما/جنرال الکتریک ارائه شد.
تعداد سرنشین/خدمه: ۸/۲۵۱
پیشران:
تعداد: ۴
نوع: توربوفن
مدل: JT3D-7 پرت‌اند‌ویتنی
توان: ۸۴/۵ کیلونیوتن
ابعاد:
دهانه بال: ۴۵/۲۴ متر
طول: ۵۷/۱ متر
مساحت بال: ۲۷۱/۹۳ متر مربع
اوزان:
خالی: ۷۱۴۰۱ کیلوگرم
بیشنیه برخاست: ۱۵۸/۷۶۰ کیلوگرم
عملکرد:
سرعت بیشینه: ۹۵۹ کیلومتر بر ساعت در ارتفاع ۳۶۰۰۰ پا
سقف پرواز عملیاتی: ۱۲۸۰۲ متر
برد: ۶۳۰۱ کیلومتر
محموله:
۳۰۱۲۶ کیلوگرم

منبع:
نوید مقصودی و سیدعلیرضا شوبیری، یکصد هواپیمای برتر تاریخ هوانوردی، انتشارات اندیشگاه فناوری های نوین، تهران، ۱۳۹۲٫

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *