خانه / مقالات آموزشی و ترویجی / معرفی مختصر هواپیمای دی‌هاویلند کامت

معرفی مختصر هواپیمای دی‌هاویلند کامت

کامت اولین هواپیمای مسافربری دنیا با موتور توربوجت بود، اما به دلیل مشکلات فنی که برای آن پیش آمد، از این پیشرو بودن خود در رقابت اقتصادی بهره‌ای نبرد. طراحی این هواپیما از سال ۱۹۴۴ و در پاسخ به ویژگی‌های منتشر شده برای هواپیمای حمل و نقل مورد نیاز انگلستان در دوره بعد از جنگ شروع شد. اولین پرواز این هواپیما در جولای ۱۹۴۹ با چهار موتور توربوجت دی‌هاویلند گوست ۵۰ انجام شد و متعاقبا در ژانویه ۱۹۵۲ وارد خدمت شد. این هواپیما در ابتدا به عنوان یک هواپیمای باری استفاده شد و پس از مدتی در نقش هواپیمای حمل‌و نقل مسافر نیز به پرواز در آمد. طی زمان بین ژانویه ۱۹۵۱ تا سپتامبر ۱۹۵۲ نه فروند از این هواپیما تحویل شرکت خطوط هوایی فرادریایی بریتانیا شد.

۱۱۰۳۷-۳
یک سانحه در سال ۱۹۵۳ و دو سانحه دیگر در سال ۱۹۵۴ منجر به زمین‌گیر شدن این هواپیما شد. گفته شد که علت این سانحه، مشکلات ناشی از خستگی سازه‌ای در گوشه‌های قاب پنجره مستطیلی شکل بوده است و به همین دلیل در مدل ۴۴ سرنشینه کامت-۲، ازقاب دایروی برای پنجره‌ها استفاده شد. از این مدل در مجموع، ۱۲ فروند ساخته شد اما این هواپیماها به جای تحویل به خطوط هوایی بریتانیا، به عنوان یک هواپیمای ۷۰ سرنشینه تحویل نیروی هوایی انگلستان شد و به جای آن کامت-۳ و بعد کامت-۴ برای پروازهایی بر فراز اقیانوس اطلس توسعه داده شد. هواپیمای ۷۸ نفره کامت-۴ در می ۱۹۵۸ زمانی وارد خدمت شد که دیگر بوئینگ-۷۰۷ و دی‏سی-۸ داگلاس با ویژگی‌های پیشرفته‌تر خود گوی رقابت را برده بودند. از این مدل نیز ۲۷ فروند تولید شد.
تعداد سرنشین/خدمه: ۷/۷۸
پیشران:
تعداد:۴
نوع:توربوجت
مدل: رولز رویس آوون‌آر‌ای-۲۹
ابعاد:
دهانه بال:‌۳۵ متر
طول:۳۳/۹۹ متر
مساحت بال: ۱۹۷ متر مربع
اوزان:
خالی:۳۴۲۰۰ کیلوگرم
بیشنیه برخاست: ۷۲۵۷۵ کیلوگرم
عملکرد:
سرعت بیشینه: ۸۰۹ کیلومتر بر ساعت
سقف پرواز عملیاتی: ۱۳۴۱۱ متر
برد : ۵۱۹۰ کیلومتر
محموله:
۹۲۰۶ کیلوگرم

منبع:
نوید مقصودی و سیدعلیرضا شوبیری، یکصد هواپیمای برتر تاریخ هوانوردی، انتشارات اندیشگاه فناوری های نوین، تهران، ۱۳۹۲٫

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *