خانه / مقالات آموزشی و ترویجی / معرفی مختصر هواپیمای بی-۵۸ هاستلر

معرفی مختصر هواپیمای بی-۵۸ هاستلر

هواپیمای بی-۵۸ هاستلر در پاسخ به اعلام نیاز نیروی هوایی آمریکا در سال ۱۹۴۹ برای یک بمب‌افکن راهبردی مافوق صوت پا به عرصه وجود نهاد و به یک دستاورد فنی بسیار مهم تبدیل شد. در سال ۱۹۵۹ طرح شرکت کانویر موسوم به مدل-۴ برگزیده و تولید ۱۸ فروند اولیه آن سفارش داده شد. همچون بسیاری از هواپیماهای آن زمان، شرکت کانویر در طراحی هندسه بی-۵۸ با بال های دلتا از داده‌های علمی به دست آمده از محققان آلمانی بهره گرفت. ارتش آمریکا در برنامه‌ای منسجم در روزهای پایانی جنگ جهانی دوم و سال های اولیه پس از اسناد علمی و متخصصان برجسته آلمانی را می‌ربود. انتخاب کوچکترین ابعاد ممکن برای بدنه این هواپیما منجر به ارتقاء خصوصیات آیرودینامیکی و سازه‌ای شد. طراحی هندسی بی-۵۸ بر اساس قوانین ویت کمب منجر به ایجاد بدنه‌ای باریک و کشیده در کنار یک دم عمودی نسبتا بلند و یک بال دلتا شکل کوچک شد. چهار موتور توربوجت با پس‌سوز در زیر بدنه تعبیه شدند. از آنجا که بدنه برای حمل مهمات جای کافی را نداشت. با انتخاب ارابه‌های فرود بلند مستحکم امکان نصب یک محفظه نسبتا بزرگ به منظور حمل بمب‌های اتمی و بخشی از سوخت هواپیما برای پرواز تا منطقه عملیاتی فراهم شد. خدمه این بمب افکن سه نفر هستند که به صورت پشت سر هم در کابین قرار می‌گیرند و صندلی‌های آنها قابلیت رها شدند دارند.

۱۲۰۱۴-۳
در ژوئیه ۱۹۵۴ سفارش تولید دو نمونه اولیه اکس ‏بی-۵۸، یازده نمونه آزمایشی اکس‏ بی-۵۸ای و ۳۱ محفظه حمل بمب سوخت ارائه شد. نخستین فروند اکس ‏بی-۵۸ در نوامبر ۱۹۵۶ تولید شد اما نتایج مثبتی را در بر داشت. تغییرات عمده‌ای در برنامه توسعه این هواپیما اعمال شد و در فوریه ۱۹۵۸ تولید ۱۷ فروند وای‏ بی-۵۸ای در دستور کار قرار گرفت. نهایتا این هواپیما در سال ۱۹۶۰ عملیاتی شد اما به دلیل رفع نیاز به این گونه از بمب‌افکن‌ها تنها ۸۶ فروند بی-۵۸ای و ۱۰ فروند مدل ارتقاء یافته وای‏ بی-۵۸ای تولید شد. نمونه تی‏ بی-۵۸ای برای مصارف آموزشی طراحی و ساخته شد.

نقش: بمب ‏افکن مافوق صوت
تعداد سرنشین/خدمه: سه
پیشران:
تعداد: ۴
نوع: توربوجت با پس ‏سوز
مدل: جنرال الکتریک جی۷۹-جی‏ ئی-۳بی
توان: ۶۹/۳۵ کیلونیوتن
ابعاد:
دهانه بال: ۱۷/۳۲ متر
طول: ۲۹/۴۹متر
مساحت بال: ۱۴۳/۲۶مترمربع
اوزان:
خالی: ۲۵۲۰۲کیلوگرم
بیشنیه برخاست: ۷۳۹۳۶کیلوگرم
عملکرد:
سرعت بیشینه: ۲۱۲۶کیلومتربرساعت(معادل ۲/۱ برابر سرعت صوت) در ارتفاع ۱۶۰۰۰پا
سقف پرواز عملیاتی: ۱۹۲۰۲متر
برد: ۸۲۴۷ کیلومتر
وزن محموله:
یک توپ ۲۰ میلی‏ متری چندلول بعلاوه ۸۸۰۰ کیلوگرم انواع مهمات در محفظه خارجی زیربدنه

منبع:
نوید مقصودی و سیدعلیرضا شوبیری، یکصد هواپیمای برتر تاریخ هوانوردی، انتشارات اندیشگاه فناوری های نوین، تهران، ۱۳۹۲٫

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *