خانه / مقالات آموزشی و ترویجی / پرنده‌های بدون سرنشین / معرفی پهپاد ارتفاع متوسط با مداومت پروازی بالا پاترولر

معرفی پهپاد ارتفاع متوسط با مداومت پروازی بالا پاترولر

توسعه پهپاد پاترولِر حاصل همکاری مشترک شرکت فرانسوی ساژِم و شرکت آلمانی اِستِم است. ساژم با استفاده از یافته‏ های خود از برنامه اثباتگر فناوری بوسارد و با مبنا قراردادن پیکربندی گلایدر موتوردار استم اس-۱۵ طراحی پاترولر را آغاز کرد. نخستین پرواز نمونه اولیه این پرنده در تاریخ ۱۰ ژوئن ۲۰۰۹ در فنلاند انجام شد و تنها چند روز بعد از این پهپاد در نمایشگاه هوایی پاریس رونمایی شد. نخستین مرحله از پروازهای آزمایشی این پهپاد شامل هشت سورتی پرواز در ۳۰ ژوئن ۲۰۰۹ به پایان رسید. مرحله بعدی برنامه آزمایش و ارزیابی پاترولر در سال ۲۰۱۰ در فرودگاهی در حومه پاریس دنبال شد.

۱۶۰۷۱-۱

بال سه‏ تکه این پرنده روی قسمت فوقانی بال نصب می ‏شود. بدنه استوانه‏ ای شکل بوده و دم به شکل تی است. ارابه فرود سه‏ چرخ این پرنده قابل جمع ‏شدن است. جنس سازه این پهپاد از مواد مرکب است. مجموعه حسگرهای الکترواپتیکی/فروسرخ ساژم یوروفِلیر ۴۱۰ در محفظه پایدارشده زیر دماغه پاترولر نصب شده است. محفظه زیر بال این پرنده نیز رادار دریچه مصنوعی او‏ اچ ‏بی، لینک داده باند کی‏ یو،‌ لینک ارتباط ماهواره‏ای و لینک ارسال تصویر را در خود جای داده است. بر حسب نیازهای ماموریتی می‏ توان رادار دریایی و یا تجهیزات رله مخابراتی را نیز به این پرنده افزود. آزمایش نصب مخازن سوخت خارجی زیر بال بر روی پرنده در سال ۲۰۱۰ انجام شد. فرود و برخاست این هواپیما به‏ صورت کاملا خودکار با کمک ارابه فرود از روی باند انجام می ‏شود. هدایت این پرنده به صورت کاملا خودکار انجام می‏ شود و در صورت نیاز می‏ توان حالت پروازی را به کنترل از راه‏ دور توسط کاربر زمینی تغییر داد. این هواپیما به سامانه مدیریت ترافیک هوایی و سامانه شناسایی دوست از دشمن(آی‏ اف ‏اف) مجهز است. امکان حمل و نقل این پرنده به ‏همراه تجهیزات زمینی آن توسط هواپیمای ترابری سی-۱۳۰ وجود دارد.

۱۶۰۷۱-۲

پاترولر به سامانه هدایت جی‏ پی ‏اس/آی‏ ان‏ اس مجهز است. با توجه به مداومت پروازی بالای این پرنده می‏ توان از آن برای انجام ماموریت‏ های تجسسی و گردآوری اطلاعات در محیط‏ های عملیاتی وسیع بهره جست. آثار صوتی،‌ حرارتی و راداری این پرنده بسیار ضعیف است و می‏ توان آنرا در رده هواپیماهای نسبتا پنهانکار دسته ‏بندی کرد. ایستگاه کنترل زمینی این پهپاد مشابه نمونه بکاررفته برای پهپاد اسپرور است. شرکت ساژم با استفاده از داده‏ های بدست آمده از شش سال خدمت عملیاتی پهپادهای اسپرور، در طراحی پاترولر تلاش کرده فناوری‏ های روزآمدتر و پخته ‏تری را بکار گیرد. این پهپاد در سه نمونه عرضه می‏ شود. نمونه پاترولر-آر ویژه تجسس زمینی، پاترولر-ام ویژه تجسس و شناسایی دریایی و پاترولر-اس ویژه ماموریت‏ های امنیت ملی می‏ باشد. قیمت هر فروند از این پرنده بین ۲۰ تا ۳۰ میلیون یورو برآورد می‏ شود.

موتور:
یک موتور پیستونی روتَکس ۹۱۴اف با توان ۱۱۳ اسب بخار مجهز به توربوشارژر و یک ملخ سه ‏پره کشنده
ابعاد:
دهانه بال: ۱۸ متر
مساحت بال: ۱۷/۸۶ مترمربع
طول کلی: ۸/۵ متر
ارتفاع کلی: ۲/۴۵ متر
اوزان:
حداکثر وزن محموله: ۲۵۰ کیلوگرم
حداکثر وزن برخاست: ۱۰۵۰ کیلوگرم
عملکرد:
حداکثر سرعت افقی: ۳۰۰ کیلومتر بر ساعت
سرعت گردش: ۹۵ کیلومتر بر ساعت
سقف پرواز عملیاتی: ۲۵ هزار پا
مسافت نشست و برخاست: ۲۵۰ متر
حداکثر مداومت پروازی: ۳۰ ساعت

منبع:
نوید مقصودی، یکصد پهپاد نام‏ آشنا، انتشارات اندیشگاه فناوری های نوین، تهران، ۱۳۹۳٫

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *