معرفی پهپاد رزمی اسکت

توسعه اِسکَت در سال ۲۰۰۵ توسط شرکت میگ آغاز شد. یک ماکت با مقیاس واقعی از این پهپاد برای نخستین بار به گروه منتخبی از خبرنگاران در حاشیه نمایشگاه هوایی ماکس ۲۰۰۷ نشان داده شد. موسسه ساگی آزمایش تونل باد این پهپاد را انجام داده است. این آزمایش ‏ها با هدف ارزیابی کارآیی آیرودینامیکی پیکربندی‏ های مختلف پیشنهادی برای اسکت انجام شد و نهایتا هندسه مبتنی بر بال ‏پرنده بدون سطوح دم نتایج بهتری را در برداشت. اسکت یکی از دو طرح مفهومی ارائه شده برای پهپاد رزمی ضربتی روسیه است که توسط شرکت میگویان توسعه می‏ یابد. رقیب دیگر شرکت سوخو است که از سپتامبر ۲۰۰۷ به صورت کاملا محرمانه پروژه مشابهی را دنبال می‏ کند. اسکت یک هواپیمای پنهان‏ کار مادون‏ صوت است که می ‏تواند انواع مهمات را در جایگاه ‏های تعبیه ‏شده زیر بدنه خود حمل نماید. این مهمات شامل موشک پیشرفته خا-۳۱ به وزن ۶۰۰ کیلوگرم است. ماموریت‏ های احتمالی این پهپاد شامل انهدام تجهیزات پدافندی دشمن می‏ باشد. توسعه نمونه سرنشین‏ دار این هواپیما که در ابتدای برنامه توسعه در دستور کار قرار داشت،‌ بعدها لغو شد. نهایتا وزارت دفاع روسیه در تاریخ سوم ژوئن ۲۰۱۳ با امضاء یک تفاهم‏نامه با شرکت میگ سفارش تولید نمونه‏ های رزمی بدون‏ سرنشین اسکت را قطعی کرد.

۱۶۰۴۹-۲

تا اوایل تابستان سال ۲۰۱۴ حدود ۱۷ فروند از این پهپاد تولید شده است. نام روسی این پهپاد معادل نوعی سفره ‏ماهی بزرگ است که در اعماق اقیانوس زندگی می ‏کند. روسیه سابقه درخشانی در حوزه سامانه ‏های هوایی بدون‏ سرنشین ندارد و گرچه توان مهندسی و عملیاتی این کشور در حوزه هواپیماهای سرنشین‏ دار و موشک ‏های بالستیک زبان‏ زده خاص و عام است در زمینه توسعه پهپاد از رقبای راهبردی خود عقب افتاده است. برخی تحلیل‏گران پروژه اسکت و تاکید دولت روسیه بر تکمیل به‏ هنگام آن به ‏عنوان یک پرنده رزمی نسل آینده را نشانی از رویکرد جدید رهبران این کشور به هواپیماهای بدون ‏سرنشین دارد. برخی بر این باورند استفاده گرجستان از پهپادهای شناسایی و تاکتیکی در منازعه این کشور با روسیه در سال ۲۰۰۸ نقش مهمی در جلب توجه مسکو به افزایش توانمندی نظامی در این حوزه ایفا کرده است. ولادیمیر پوتین رئیس جمهور وقت روسیه در سال ۲۰۱۲ دستور دارد برنامه توسعه توانمندی نظامی پهپادی این کشور با تخصیص بودجه‏ ای بالغ بر ۱۰ میلیارد دلار طی هشت سال به مرحله اجرا درآید.
موتور:
یک موتور توربوفن کلیموف آر دی-۵۰۰۰بی با قدرت ۴۹/۴ کیلونیوتن
ابعاد:
دهانه بال: ۱۱/۵ متر
طول کلی: ۱۰/۲۵ متر
ارتفاع بدنه: ۲/۷متر
طول جایگاه مهمات: ۴/۴ متر
عرض جایگاه مهمات: ۰/۶۵ متر
عمق جایگاه مهمات: ۰/۷۵ متر
اوزان:
حداکثر وزن محموله داخلی: ۲۰۰۰ کیلوگرم
حداکثر وزن برخاست: ۱۰۰۰۰کیلوگرم
عملکرد:
حداکثر سرعت افقی: بیش از۸۰۰ کیلومتر بر ساعت
سقف پرواز عملیاتی: ۳۹هزار پا
شعاع عملیاتی: ۲۰۰۰کیلومتر

منبع:
نوید مقصودی، یکصد پهپاد نام‏ آشنا، انتشارات اندیشگاه فناوری های نوین، تهران، ۱۳۹۳٫

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *