خانه / اخبار / خستگی سازه جعبه‏ دنده علت اصلی سقوط بالگرد نروژی

خستگی سازه جعبه‏ دنده علت اصلی سقوط بالگرد نروژی

متخصصان بازرسی سوانح هوایی نروژ با جمع بندی تلاش های انجام شده معتقدند که خستگی سازه در یکی از قطعات جعبه دنده منجر به سقوط مرگبار بالگرد ایرباس اچ-۲۲۵ در حوالی منطقه برگن در خاک این کشور در اردیبهشت ماه سال جاری شده است. گزارش اولیه بازرسان نروژی از نقص مکانیزم هشدار خرابی جعبه دنده بالگرد سوپر پوما و عدم ارسال اطلاعات کافی در شرایط بحرانی نیز حکایت دارد. این بالگرد در حال پرواز در ارتفاع ۲هزار پایی به علت جدا شدن بخشی از محور انتقال نیرو از بدنه سقوط کرد و همه ۱۳ سرنشین آن جان سپردند. گرچه در بروز یک سانحه هوایی دلایل مختلفی وجود دارد که هر یک به میزانی در وقوع آن تاثیرگذارند، اما معمولا یک یا دو عامل را می‏ توان به عنوان عوامل اصلی برشمرد. در مورد سانحه بالگرد نروژی عامل اصلی و تاثیرگذار شکسته شدن یکی از صفحات جعبه دنده به علت خستگی سازه آن اعلام شده است. ترک در این قطعه مکانیکی مهم به سرعت منجر به جدا شدن سایر قطعات و نهایتا کنده شدن بخشی از روتور اصلی بالگرد شده است. در گزارش بررسی این سانحه تصریح شده که نقص در پوشش محفظه جعبه دنده یا اشکال در اتصالات آن در سایر اجزاء تاثیری در بروز سانحه نداشته است. در این گزارش با استناد به نتایج بررسی دقیق قطعات به جا مانده از لاشه بالگرد چندین قطعه مهم از جمله بلبرینگ مورد اشاره قرار گرفته که بر روی آنها ترک ‏های زیرسطحی و عمیق مشاهده می شود. کارشناسان سازمان هواپیمایی کشوری نروژ پیش از این و در سال ۲۰۰۹ در بررسی سانحه بالگرد ای ‏اس۳۳۲ نیز انگشت اتهام را به سوی خستگی سازه در بخش جعبه دنده نشانه رفته بودند.

۴۱۰۳۳-۳

منبع:
www.flightglobal.com

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *