خانه / تحلیل، گزارش و مصاحبه / تحلیلی بر ورود میهمانان تازه به صنعت توسعه جت مسافربری از چین و روسیه
۶۰۰۲-۳

تحلیلی بر ورود میهمانان تازه به صنعت توسعه جت مسافربری از چین و روسیه

نمایشگاه هوایی بین‏ المللی فارنبرو ۲۰۱۶ برای تحلیل گران بازار چند میلیارد دلاری صنعت هوانوردی یک پیام روشن داشت. چین و روسیه در حال محکم کردن جای پای خود در این بازار پرمنفعت هستند. تحلیل روند بازار صنعت حمل و نقل هوایی در سال های پیش رو نشان از رشد تقاضا برای جت های مسافربری باریک پیکر به ویژه در منطقه آسیا دارد. برخی تحلیل گران معتقدند که هدف گرفتن این بخش از بازار هوانوردی توسط شرکت های چینی و روسی نشان از درک صحیح آنها از وضعیت بازار دارد و اگر حمایت دولت های آنها ادامه یابد، به نظر می رسد سهم بزرگی از این بازار را به دست آورند. البته کماکان محبوبیت و وفاداری مشتریان سنتی به هواپیماهای ایرباس و بوئینگ چالش اساسی بر سر راه ورود بازیگران جدید به این حوزه خواهد بود. حضور پررنگ صنعت هوایی روسیه و چین در توسعه هواپیماهای مسافربری باریک پیکر زنگ خطر را برای ایرباس، بوئینگ، امبرائر برزیل و بمباردیه کانادا به صدا در آورده است.
دو شرکت هوایی چین در نمایشگاه بین المللی هوایی فارنبرو ۲۰۱۶ اعلام کرده اند که قصد دارند ۹۰ فروند هواپیمای مسافربری منطقه ای از شرکت دولتی چینی کوماک خریداری کنند. حضور چین و روسیه در بازار هوانوردی تنها به هواپیماهای باریک پیکر محدود نمی شود. اخیرا کوماک اعلام کرده است که با همکاری یک شرکت دولتی روسیه پروژه توسعه جت مسافربری پهن پیکر را آغاز می کند. این هواپیما می تواند رقیبی جدی برای ایرباس و بوئینگ باشد که برای چندین دهه این بخش از بازار را قبضه کرده اند. ارزیابی ها حاکی از آن است که ارزش این بخش از بازار صنعت هوانوردی در مدت ۲۰ سال آینده معادل ۵ تریلیون دلار می باشد.

6002-1
مهمترین مزیت رقابتی میهمانان تازه وارد چینی و روسی به بازار هوانوردی جهان، جیب های پر از پول دولت های آنها و انگیزه بالای سیاسی دولت ها به سرمایه گذاری در این بخش می باشد. روس ها وضعیت کنونی خود را با شرایط ایرباس در دهه ۱۹۷۰ مقایسه می کنند، زمانی که بوئینگ حاکم مطلق بازار بود و ایرباس رقیبی تازه وارد به شمار می رفت. شرکت ایرکوت از مجموعه های وابسته به غول دولتی صنایع هواپیماسازی روسیه موسوم به یو ای سی با حضور در نمایشگاه فارنبرو هواپیمای ام سی-۲۱ را معرفی کرده است. انتظار می رود در آینده نزدیک این هواپیما بخشی از بازار بوئینگ- ۷۳۷ مکس و ایرباس ای- ۳۲۰ نئو را به چالش کشیده و به سوی خود متمایل کند. کوماک نیز هواپیمای سی-۹۱۹ را به فارنبرو آورده است. اولین نمونه های عملیاتی این هواپیما با ظرفیت حمل ۱۷۵ مسافر تا سال ۲۰۱۹ وارد خدمت خواهند شد. ارزیابی تحلیل گران شرکت ایرباس نشان می دهد شرکت های هواپیمایی جهان طی ۲۰ سال آینده ۳۳۰۷۰ فروند هواپیمای مسافربری به ارزش ۵/۲ تریلیون دلار خریداری می کنند. پیش ‏بینی بوئینگ نشان می‏ دهد در همین مدت ۳۹۶۲۰ فروند هواپیما به ارزش ۵/۹ تریلیون دلار معامله خواهد شد. انتظار می رود ۷۱ درصد از این بازار شامل هواپیماهای باریک پیکر باشد، حوزه هایی که گزینه های چینی و روسی برای آن قد برافرشته اند. همچنین پیش بینی می شود که بزرگترین بخش بازار به آسیا تعلق داشته باشد. ارزیابی های آماری نشان می دهد ۴۱ درصد از هواپیماهای مسافربری در سال ۲۰۳۵ در چین و منطقه آسیا- اقیانوسیه به کار گرفته خواهد شد.

6002-2
چین بدون شک بازیگری تعیین کننده ای در صنعت حمل و نقل هوایی خواهد بود. رشد خیره کننده اقتصادی این کشور و تبدیل شدن آن به دومین اقتصاد بزرگ جهان در کنار افزایش بی‏ سابقه جمعیت طبقه متوسط این جامعه تقاضای بازار حمل و نقل هوایی این کشور را در ۲۰ سال آینده به دو برابر میزان کنونی افزایش خواهد داد. تحلیل گران ایرباس روند نسبتا مشابهی را نیز برای روسیه پیش بینی می کنند. این سکه روی دیگری نیز دارد. یکی از مهمترین عوامل در صنعت حمل و نقل هوایی لزوم اخذ گواهینامه صلاحیت پروازی برای پرنده های آهنین به منظور ورود به چرخه عملیات پروازی در نقاط مختلف جهان می باشد. برخی صاحب نظران صدور گواهینامه صلاحیت پروازی برای هواپیماهای روسی و چینی توسط سازمان هوانوردی آمریکا ( اف ای ای) و سازمان هوانوردی اروپا را به عنوان مهمترین چالش های پیش روی این دو میهمان تازه وارد بر می شمرند. از طرف دیگر تسلط طولانی مدت ایرباس و بوئینگ در این بازار و رکوردهای اطمینان بخش حاصل از خدمات اغلب هواپیماهای تولیدی این دو شرکت راه را برای ورود سریع و مطمئن بازیگران جدید دشوار کرده است. در حالی که دولت روسیه الزام دریافت ۵۰۰ سفارش برای جت مسافربری ایرکوت را به عنوان شرط سرمایه گذاری عمده خود در این پروژه قرار داده، تا کنون تنها ۱۷۵ سفارش قطعی برای این هواپیما دریافت شده است. وضع برای چینی ها کمی بهتر است. بنابر اعلام کوماک تا کنون ۵۱۷ سفارش برای هواپیمای سی -۹۱۹ دریافت شده است.

۶۰۰۲-۵
تحلیل گران اقتصاد بازار حمل و نقل هوایی بر این باورند که برای تضمین موفقیت هر شرکت که وارد عرصه رقابت در بازار جت های مسافربری باریک پیکر شود به دست آوردن سهمی بین ۵ تا ۱۰ درصد از بازار در یک دهه آینده الزامی است. پیش از این و در سال های گذشته شرکت آمریکایی لاکهید و شرکت سوئدی ساب تلاش هایی برای ورود به بازار هوانوردی تجاری داشتند که البته هیچ کدام با موفقیت توام نبود، البته این دو شرکت از حمایت دولت های خود برخوردار نبودند. این در حالیست که فشار دولت های روسیه و چین دست کم بر شرکت های هوانوردی داخلی این شرکت ها کارساز خواهد بود و مطمئنا بخش بزرگی از بازار داخلی به جت های مسافربری بومی خواهد رسید. تحلیل های بدبینانه حاکی از آن است که شرکت های روسی و چینی تنها دو درصد از بازار را به دست خواهند آورد. از میان این ۹۰ سفارش ارائه شده به کوماک دو سوم موارد مربوط به شرکت های چینی است. نکته قابل تامل آنکه در همین رویداد مهم هوایی بین الملی شش شرکت هوانوردی از چین در مجموع ۱۰۶ فروند هواپیمای بوئینگ را سفارش داده اند.

۶۰۰۲-۴

منابع:
www.philstar.com
www.flightglobal.com

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *