خانه / گزارش تصویری / گزارش تصویری شماره هشت

گزارش تصویری شماره هشت

۵۰۱۳-۱یک فروند هواپیمای اف-۱۰۵ تاندرچیف در دهمین روز از ماه اوت ۱۹۶۱ رکورد حمل سنگین‏ ترین حجم از مهمات توسط یک هواپیماهای تک‏ موتوره را به نام خود ثبت کرد. در این تصویر که از آن پرواز تاریخی گرفته شده هواپیمای اف-۱۰۵ تعداد شانزده قبضه بمب  ۷۵۰ پاوندی چندمنظوره ام-۱۱۷ را با خود حمل می ‏کند. وزن کل این مهمات ۱۴هزار پاوند معادل   ۶/۳۵ تن می ‏باشد.

 

۵۰۱۳-۲تاندرچیف بزرگترین هواپیمای تک ‏موتوره تک ‏سرنشین‏ تولیدشده در تاریخ هوانوردی می‏ باشد.این جنگنده بمب‏ افکن با سرعتی معادل ۲ ماخ در ارتفاع ۳۸هزار پایی پرواز می‏ کند و به ‏سفارش ناتو برای حمل یک بمب اتمی طراحی شده است. این هواپیما در جنگ ویتنام به کار گرفته شد.

 

۵۰۱۳-۳شرکت هوانوردی ریپابلیک در مجموع ۸۳۳ فروند از هواپیمای اف-۱۰۵ را تولید کرد که ۶۱۰ فروند از آن از نمونه تک‏ سرنشین اف-۱۰۵دی می‏ باشد. طول این هواپیما اندکی کمتر از ۲۰ متر و دهانه بال آن ۱۰/۶ متر است. وزن بیشینه برخاست اف-۱۰۵دی به ۲۳۸۰۰ کیلوگرم می‏ رسد.در جنگ ویتنام ۳۹۵ فروند از این جنگنده بمب ‏افکن از بین رفت. از این میان ۳۳۴ فروند  توسط پدافند دشمن سرنگون شد که ۱۷ مورد مربوط به موشک‏ های هوا به‏ هوا ثبت شده است.

 

۵۰۱۳-۴یک فروند هواپیمای ایرباس ای۳۲۰ شرکت هواپیمایی بین ‏المللی پاکستان در فرودگاه اسلام آباد دچار سانحه شد. این هواپیما لحظاتی پس از ترک فرودگاه اسلام‏ آباد به مقصد شهری در شمال این کشور به علت بروز نقص در سامانه هیدرولیک به فرودگاه مبدا بازگشت.

 

۵۰۱۳-۵سانحه هواپیمای ای۳۲۰ پاکستانی تلفاتی در بر نداشت، اما موتور آن دچار آسیب شد. این موتور از نوع سی ‏اف ‏ام۵۶ می‏ باشد. پرواز این هواپیما زمانی لغو شد که اجازه اوجگیری تا ارتفاع ۱۳هزار پایی را دریافت کرده بود.

 

۵۰۱۳-۶مفهوم یکپارچه‏ سازی بال و بدنه با هدف کاهش نویز و مصرف سوخت مورد توجه شرکت بوئینگ قرار گرفته است. این شرکت با همکاری ناسا هواپیمای آزمایشی اکس-۴۸ را توسعه داده است. دو نمونه مقیاس ‏شده این هواپیمای هنجارشکن در مجموع ۱۲۲ پرواز آزمایشی را پشت سرگذاشته‏ اند. ارزیابی کارشناسان حاکی از آن است که هواپیماهای مسافربری با چنین پیکربندی‏ ممکن است تا دو دهه دیگر به چرخه عملیاتی وارد شوند.

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *