این هواپیمای ترابری سبک بسیار کارآمد برای جایگزینی هواپیمای تاکتیکی نیروی هوایی اسپانیا توسط شرکت کاسا در حالی توسعه یافت که دستیابی به بازارهای غیرنظامی نیز مورد نظر بود. مهمترین ویژگیهای این هواپیما شامل توانمندی نشست و برخاست در باندهای کوتاه، هزینههای عملیاتی بسیار پایین، قابلیت اطمینان بالا و سهولت تعمیر و نگهداری میباشند. هواپیمای سی-۲۱۲ با سازه تمام فلزی و پیکربندی یک هواپیمای ترابری دارای یک در بزرگ در قسمت پشت بدنه با دسترسی آسان است. ارابه فرود سه چرخ این هواپیما قابل جمع کردن نیست.
نخستین فروند هواپیمای سی-۲۱۲ در مارس ۱۹۷۱ به پرواز درآمد و موفقیت آن به حدی بود که سیلِ سفارشات توسط نیروی هوایی و کاربردان غیرنظامی از کشورهای مختلف به سوی کاسا سرازیر شد. شرکت آی پی تی ان اندونزی نیز تحت لیسانس تولید این هواپیما را آغاز کرد. در مجموع بیش از ۴۶۰ فروند از نمونههای مختلف آن فروخته و به بیش از ۵۰ مشتری در ۲۴ کشور تحویل داده شد. مدل سی-۲۱۲ سری ۴۰۰ مجهز به کابین الکترونیکی نخستین بار در سال ۱۹۹۷ عرضه شد. نمونههای نظامی این هواپیما قادر به انجام ماموریتهای مختلف شامل گشت دریایی، شکار زیردریایی، مقابله با شورشیان، امداد و نجات و جنگ الکترونیک هستند.
نقش: ترابری تاکتیکی چند منظوره
تعداد سرنشین/خدمه: ۲/۶
پیشران:
تعداد: ۲
نوع: توربوپراپ
توان: ۹۰۰ اسب بخار
ابعاد:
دهانه بال: ۲۰/۲۷۵ متر
طول: ۱۶/۱۵۴ متر
مساحت بال: ۴۱متر مربع
اوزان:
خالی: ۳۷۸۰ کیلوگرم
بیشینه برخاست: ۸۱۰۰کیلوگرم
عملکرد:
سرعت سیر: ۳۶۱ کیلومتر بر ساعت در ارتفاع ۱۰۰۰۰ پا
سقف پرواز عملیاتی: ۷۹۲۵ متر
برد: ۱۵۹۴ کیلومتر
محموله:
۲۳۲۰ کیلوگرم مسافر
۲۸۰۰ کیلوگرم محموله برای سری ۳۰۰
۲۹۵۰ کیلوگرم برای سری ۴۰۰
منبع:
نوید مقصودی و سیدعلیرضا شوبیری، یکصد هواپیمای برتر تاریخ هوانوردی، انتشارات اندیشگاه فناوری های نوین، تهران، ۱۳۹۲٫