خانه / مقالات آموزشی و ترویجی / پرنده‌های بدون سرنشین / آشنایی با بالگرد بدون سرنشین کم کوپتر اس-۱۰۰

آشنایی با بالگرد بدون سرنشین کم کوپتر اس-۱۰۰

این پهپاد کاملا خودکار عمودپرواز برای پاسخ به نیاز های عملیاتی در محیط‏های تاکتیکی توسعه یافته است. کاربردهای ماموریتی آن شامل تجسس زمینی و دریایی است. این پهپاد به راحتی می‏ تواند بر روی عرشه شناور ها فرود آید. پهپاد اِس-۱۰۰ نخستین پرواز خود را در نیمه اول سال ۲۰۰۴ انجام داد. بر اساس یک قرار داد همکاری بین شرکت شیبِل(سازنده کم‏ کوپتر) و مرکز پژوهش و فناوری پهپاد نیروی هوایی امارات متحده عربی نمونه‏ ای از این پهپاد موسوم به الصابر معرفی شد که تا سال ۲۰۱۶ بیش از ۹ فروند از آن تولید شده است.

۱۶۰۱۲-۱مرحله ارزیابی عملیاتی این پهپادها در اکتبر ۲۰۰۵ آغاز شد و در مارس ۲۰۰۶ به پایان رسید. تحویل نخستین نمونه‏ های تولیدی شامل ۴۰ سامانه (۸۰ فروند پهپاد) در سال ۲۰۰۶ آغاز شد. در اوت ۲۰۰۹  قراردادی برای بازاریابی کم ‏کوپتر با شرکت بوئینگ امضا شد. در سال ۲۰۱۰ توانایی تجسسی محموله و ظرفیت حمل سوخت این پهپاد افزایش یافت. نمونه اثباتگر توانمندی این پهپاد در سپتامبر ۲۰۰۶ موفق شد با استفاده از یک تصویربردار حرارتی ۷۰ کیلومتر از مرز اتریش و اسلواکی را در قالب پروازهای ۹ ساعته روزانه تحت پوشش قرار دهد. شیبل و شرکت آلمانی دیهِل در ژوئن ۲۰۰۷ قراردادی را برای بازاریابی کم ‏کوپتر-اِس۱۰۰ جهت استفاده توسط ناوچه‏های کی-۱۳۰ نیروی دریایی آلمان منعقد کردند. این پهپاد در ژوئن ۲۰۰۷ گواهی‏نامه صلاحیت پروازی خود را از آژانس استاندارد هوانوردی اروپا(ایسا) دریافت کرد. در اکتبر ۲۰۰۷ یک فروند اِس-۱۰۰ پرواز نمایشی را برای جلب نظر نیروی دریایی هند در آبهای این کشور انجام داد.

۱۶۰۱۲-۳نیروی دریایی فرانسه، اسپانیا و پاکستان نیز موارد مشابهی را تجربه کرده اند. در قالب این برنامه‏ ها بیش از ۲۰۰ برخاست و فرود بر عرشه شش نوع مختلف از شناورهای دریایی انجام شد. در نوامبر ۲۰۱۰ از پهپاد اِس-۱۰۰ برای حفظ امنیت نشست سران کشورهای گروه ۲۰  استفاده شد. اندکی بعد یک پرواز نمایشی در حضور نمایندگانی از ارتش و دولت اسپانیا انجام شد. دو سامانه کم کوپتراِس- ۱۰۰ در فوریه ۲۰۱۱ به اسکادران شناسایی نیروی هوایی اردن پیوستند. شیبل از سه کشور خارجی مجموعا سفارش هایی برای تولید و عرضه ۱۲۰ فروند کم کوپتر اِس-۱۰۰ دریافت کرده است.

موتور: یک موتور پیستونی دایاموند با قدرت ۵۵ اسب بخار و ظرفیت سوخت ۵۷ لیتر

ابعاد:

قطر ملخ اصلی: ۳،۴۰ متر

قطر ملخ دم: ۰،۶۶ متر

طول بدنه: ۳،۱۱ متر

ارتفاع بدنه: ۱،۱۲ متر

عرض بدنه: ۱،۲۴ متر

اوزان:

وزن خالی : ۱۱۰ کیلوگرم

حداکثر وزن محموله: ۵۰ کیلوگرم

حداکثر وزن برخاست: ۲۰۰کیلوگرم

عملکرد:

حداکثر سرعت افقی:۲۲۰ کیلومتر بر ساعت

سرعت سیر برای بهترین مداومت پروازی:۱۰۲ کیلومتر بر ساعت

سقف پرواز عملیاتی:۱۸هزار پا

مداومت پروازی با ۳۴ کیلوگرم محموله:۶ساعت

منبع:

نوید مقصودی، یکصد پهپاد نام‏ آشنا، انتشارات اندیشگاه فناوری های نوین، تهران، ۱۳۹۳٫

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *