خانه / مقالات آموزشی و ترویجی / پرنده‌های بدون سرنشین / معرفی پهپاد تحقیقاتی بلندپرواز مرکاتور

معرفی پهپاد تحقیقاتی بلندپرواز مرکاتور

مِرکاتور بخش هوابرد یک برنامه پژوهشی بلژیک موسوم به پِگاسوس است که در سال ۲۰۰۰ به منظور تامین داده ‏های سنجش از دور روزآمد از محیط زمین برای نخستین بار پیشنهاد شد. این طرح در ژوئن ۲۰۰۴ به تصویب دولت بلژیک رسید و شش ماه بعد بودجه لازم برای توسعه پهپاد و ایستگاه زمینی تخصیص یافت. بر این اساس شرکت ویتو در ژوئن ۲۰۰۵ قرارداد توسعه یک پهپاد بلندپرواز مجهز به آرایه خورشیدی را به ارزش یازده میلیون یورو منعقد کرد. بر اساس نیازمندی اولیه قرار شد این پهپاد در ارتقاع بین ۱۴ تا ۲۰ کیلومتر برای مدت زمانی تا ۸ ماه پرواز کند و داده‏های سنجش از دور را تهیه و ارسال نماید. یکی از بخش‏ های شرکت کینِتیک مسئول تولید ایستگاه کنترل زمینی، یکپارچه‏ سازی زیرسیستم‏ها و مدیریت برنامه آزمایش پروازی شد.

۱۶۰۲۸-۲در تاریخ ۶ ژوئن ۲۰۰۶ یک فروند مقیاس‏ شده از این پهپاد با نام مرکاتور نخستین پرواز خود را انجام داد. با ادامه توسعه این برنامه نخستین فروند عملیاتی مرکاتور در اواخر سال ۲۰۱۰ به پرواز درآمد. بال مستطیلی شکل این پهپاد در قسمت انتهای(بیرونی) خودسطحی بالا آمده را نگه می‏دارد. سطوح دم مرکاتور نیز کاملا مستطیلی شکل هستند. بدنه این پهپاد تنها از یک میله ساده و نازک آلومینیومی تشکیل شده که به سطوح بال و دم متصل شده است. جایگاه محموله بسیار نازک موسوم به مِدوسا در دماغه پرنده نصب شده و از جنس آلومینیوم و تیتانیوم می‏ باشد. این پهپاد فاقد ارابه فرود است. محموله مدوسا با سرمایه‏ گذاری آژانس فضایی اروپا برای این پهپاد خاص طراحی شده است و شامل یک حسگر، یک دریافت‏ کننده جی‏ پی‏ اس و تجهیزات مخابراتی است. حسگر آن از گزینه‏ های مختلفی تشکیل می‏ شود که شامل یک دوربین رنگی دیجیتال با امکان ارسال زمان ‏واقعی تصاویر می‏ باشد. کیفیت این دوربین امکان دستیابی به تفکیک پذیری ۳۰ سانتیمتری برای تصویربرداری از اهداف زمینی از ارتفاع ۱۸ کیلومتری را فراهم می‏ آورد. همچنین نصب دوربین فروسرخ روی این پهپاد مورد آزمایش قرار گرفته است. پرواز این پهپاد کاملا خودکار بوده و امکان تغییر برنامه پروازی در حین پرواز وجود دارد. لینک داده ماهواره‏ای مرکاتور در باند اِس کار می‏ کند. امکان پرتاب این پهپاد با کمک بالن نیز وجود دارد و فرود آن به صورت سینه‏ مال انجام می‏ شود. توان موردنیاز این پرنده توسط آرایه‏ های خورشیدی در طول روز تامین شده و باتری‏ها توان مورد نیاز در شب را ذخیره می‏ کنند. وزارت ترابری بلژیک در تاریخ ۲ سپتامبر ۲۰۱۰ مجور پرواز مرکاتور را صادر کرد. در اکتبر همان سال یک فروند مرکاتور نخستین پرواز عملیاتی خود را به مدت ۲۴ ساعت انجام داد. در نیمه سال ۲۰۱۱ یک پرواز به مدت زمان سه شبانه ‏روز توسط این پهپاد مجهز به محموله عملیاتی مدوسا صورت گرفت.

موتور:

دو موتور الکتریکی هر کدام با یک ملخ دو پره کشنده.

ابعاد:

دهانه بال:۱۸ متر

طول محفظه مدوسا : ۱ متر

قطر محفظه مدوسا: ۰،۱۲ متر

اوزان:

حداکثر وزن محموله: ۲،۶ کیلوگرم

حداکثر وزن برخاست: ۳۲ کیلوگرم

عملکرد:

سرعت سیر: ۷۲ کیلومتر بر ساعت

سقف پرواز عملیاتی: ۵۹ هزار پا

شعاع عملیاتی: ۱۷۰ کیلومتر

منبع:

نوید مقصودی، یکصد پهپاد نام‏ آشنا، انتشارات اندیشگاه فناوری های نوین، تهران، ۱۳۹۳٫

2 نظر

  1. سلام.ممنون .خیلی خوب بود.از دست اندرکاران وبسایت به این خوبی سپاسگزارم

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *