خانه / مقالات آموزشی و ترویجی / پرنده‌های بدون سرنشین / معرفی بالگرد بدون‏ سرنشین کشاورزی و پایش محیطی آر-۵۰

معرفی بالگرد بدون‏ سرنشین کشاورزی و پایش محیطی آر-۵۰

شرکت یاماها از سال ۱۹۸۳ کار بر روی توسعه بالگردهای بدون‏ سرنشین را آغاز کرد. انگیزه اولیه این شرکت ژاپنی از ورود به این عرصه پاسخ به درخواست اتحادیه هوانوردی کشاورزی ژاپن برای توسعه موتوری به منظور استفاده در پروژه پژوهشی توسعه سامانه پاشش خودکار کنترل از راه دور(آی‏ سی‏ اِی‏ اِس‏ اِس) با هدف بهبود پاشش سموم و دانه‌های کشاورزی بود. نتیجه این همکاری منجر به توسعه یک بالگرد شد که از یک موتور ۲۸ اسب بخاری و جایرو‌های عمودی و سمتی و یک حسگر ارتفاع برای کنترل وضعیت پرواز بهره می‌گرفت.

۱۶۰۴۴-۱نمونه اولیه آر‏ سی‏ اِی‏ اِس‏ اس با دو ملخ هم محور در نوامبر ۱۹۸۷ معرفی شد اما پیچیدگی و هزینه سنگین آن موجب شد برنامه مذکور در بهار سال بعد لغو شود. شرکت یاماها از سال ۱۹۸۵ برنامه موازی موسوم به آر-۵۰ را دنبال می‌کرد که هدف از آن تولید یک بالگرد بدون‏ سرنشین با ملخ اصلی و ملخ دم تک‏ پره بود. پاییز ۱۹۸۷ نمونه اولیه آر-۵۰ معرفی شد و بعد از چند ماه نخستین سفارش برای تولید بیست فروند از این پهپاد ارائه گردید. در آوریل ۱۹۹۰ نمونه جدیدتر آر-۵۰ موسوم به اِل-۱۲ مجهز به حسگر لیزری برای کنترل ارتفاع به بازار معرفی شد. در سال ۱۹۹۱ یکصد و شش فروند از این پهپاد بصورت آزمایشی ۲۶ کیلومتر مربع از مزارع ژاپن را سمپاشی کردند. سال بعد این آمار به بیش از ۸۰۰ کیلومتر مربع افزایش یافت. در اواخر سال ۱۹۹۷ یاماها نمونه جدیدتر آر-مَکس را تولید کرد. تا اوایل سال ۲۰۰۷ یاماها در مجموع ۱۶۰۰ فروند انواع پهپاد آر-مَکس را تولید و عرضه کرد.

سازه این پهپاد کاملا فلزی است و نمونه آر-مکس به سطح پایدارکننده افقی مجهز شده است. پهپاد آر-۵۰ می‌تواند مخزنی ده لیتری در قسمت زیر بدنه حمل کند. نمونه آر-مکس می‌تواند یک دوربین فیلمبرداری دیجیتال و یک دوربین تصویربرداری به‏ همراه سه دوربین بسیار موچک برای مقاصد ناوبری با خود حمل کند. در اکتبر ۲۰۰۵ یاماها نمونه جدیدی از پهپاد آر-مکس را جهت مصارف تجسسی برای استفاده نیروی زمینی ارتش ژاپن تولید کرد. این پرنده در ماموریت نیروهای ژاپنی مستقر در عراق بکار گرفته شد. سازمان فضایی آمریکا (ناسا)‌ نیز تعدادی از این پهپاد را خریداری کرده است. در ادامه مشخصات فنی پهپاد آر-۵۰ ارائه شده است.

۱۶۰۴۴-۲

موتور:

یک موتور پیستونی دو سیلندر یاماها-اِل۱۲ با قدرت ۱۱،۸ اسب بخار

 ابعاد:

قطر ملخ اصلی: ۳،۰۷ متر

مساحت دیسک ملخ اصلی: ۷،۴ متر مربع

قطر ملخ دم: ۰،۵۲ متر

مساحت دیسک ملخ دم: ۰،۲۱۲ متر مربع

طول بدنه: ۲،۶۵۵ متر

اوزان:

وزن خالی: ۴۷ کیلوگرم

حداکثر وزن محموله (شامل سوخت): ۲۰ کیلوگرم

حداکثر وزن برخاست: ۶۷ کیلوگرم

عملکرد:

حداکثر سرعت سیر: ۷۲ کیلومتر بر ساعت

سقف پرواز عملیاتی: ۳۳۰ پا

شعاع عملیاتی: ۵کیلومتر

حداکثر مداومت پروازی: ۳۰ دقیقه

 

منبع:

نوید مقصودی و سیدعلیرضا شوبیری، یکصد هواپیمای برتر تاریخ هوانوردی، انتشارات اندیشگاه فناوری های نوین، تهران، ۱۳۹۲٫

2 نظر

  1. لطفا در این مورد اطلاعات بیشتری قرار دهید

    • بخش ثابتی از اخبار و مقالات این سایت به پرنده های بدون سرنشین اختصاص یافته و بطور منظم به روزرسانی می شود

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *