خانه / مقالات آموزشی و ترویجی / پرنده‌های بدون سرنشین / معرفی هدف هوایی قابل بازیافت یسترب

معرفی هدف هوایی قابل بازیافت یسترب

یَسترِب(به معنای بچه شاهین) یک هدف هوایی زمین پرتاب است که برای تمرین واحد‌های ضدهوایی و یگان‌های موشکی هوابه‌هوا و زمین‏ به‏ هوا بکار می‌رود. شرکت بلغارستانی آویوتِکنیکا که طراحی و ساخت چهار نوع هدف هوایی را برای کشورهای پیمان ورشو در کارنامه کاری خود دارد، در سال ۱۹۷۲ توسعه یسترب را آغاز کرد. تولید انبوه یسترب-۱ در سال ۱۹۸۱ آغاز شد و تولید یسترب-۲ از دو سال بعد در دستور کار قرار گرفت.

۱۶۰۴۵-۱تا سال ۱۹۹۰ بیش از ۱۵۰۰ از این پرنده تولید و عرضه شد. بدنه این پرنده استوانه‌ای شکل است و دم عمودی وی شکل آن در انتهای بدنه بالاتر از دو سطح افقی مستطیلی نصب شده است. سازه داخلی بدنه فولادی است و پوشش آن از جنس مواد مرکب است. مقطع بال این پهپاد از نوع ناکا-۶۴اِی می‌باشد. یسترب فاقد ارابه فرود است اما قسمت زیرین بدنه برای تحمل ضربات ناشی از فرود تقویت شده است. کنترل سه کاناله این هواپیما شامل تنظیم قدرت موتور، شَهپَرها و سطوح متحرک دم می‌باشد. علاوه بر امکان کنترل زمینی، خلبان خودکار نیز می‌تواند هواپیما را نیز هدایت کند. داده‌های دورسنجی ارسالی از این پهپاد در ایستگاه کنترل رمینی قابل نمایش است. مخزن سوخت این پهپاد داخل بدنه تعبیه شده و ظرفیت حمل هشت لیتر سوخت را دارد. یک سامانه عملیاتی یسترب شامل چندین فروند پرنده، یک لانچر، یک ایستگاه زمینی و یک خودرو پشتیبان است.

۱۶۰۴۵-۳مدت زمان راه‌اندازی یک سامانه عملیاتی توسط چهار نفر نیروی زمینی حدود یک ساعت است که شامل ۳۰ دقیقه مونتاژ سیستم، ۲۵ دقیقه آماده‌سازی پیش از پرواز و ۵ دقیقه آماده‏ سازی پرتابگر می‌باشد. یسترب با کمک یک راکت از روی ریل مستقر بر خودروی پشتیبانی پرتاب می‌شود و بازیافت آن توسط چتر صورت می‌گیرد. چهار نمونه مختلف از این پهپاد تولید و عرضه شده است. یسترب-۲ نمونه اولیه تولیدی است. یسترب-۲ام‏ای نمونه بهبودیافته در سال ۱۹۹۰ با برد و ظرفیت محموله بیشتر می‏ باشد. نمونه-۲ام‏ بی مشابه نمونه ۲ام‏ای است که با تغییر موتور امکان انجام عملیات در سرعت‏های بیشتر را یافته و سامانه هدایت و کنترل آن نیر بهسازی شده است. یسترب-۲اس نمونه ویژه جنگ الکترونیک است و یسترب-۲ام‏وی نیز نمونه ارتقاء‏یافته و جدیدتر یسترب-۲ام ‏بی به‏ شمار می ‏رود. نیروهای مسلح بلغارستان تا سال ۲۰۰۶ یسترب را در خدمت عملیاتی داشتند. بلغارستان، آلمان، هند، عراق و روسیه نیز از دیگر کاربران این پهپاد به‏ شمار می‏ روند. در ادامه مشخصات فنی نمونه یسترب-۲ام‏ وی آمده است.

۱۶۰۴۵-۴موتور:

یک موتور پیستونی دو سیلندر لیمباخ ال-۲۷۵ئی با توان ۲۲ اسب بخار و ملخ دو پره کامپوزیتی

 ابعاد:

دهانه بال: ۳،۵۲ متر

طول کلی: ۲،۶۸ متر

قطر بدنه: ۰،۲۸ متر

ارتفاع کلی: ۰،۵ متر

قطر ملخ: ۰،۶۱ متر

اوزان:

حداکثر وزن محموله: ۱۵ کیلوگرم

حداکثر وزن پرتاب: ۶۲ کیلوگرم

عملکرد:

حداکثر سرعت افقی: ۲۹۰ کیلومتر بر ساعت

سقف پرواز عملیاتی: ۷۸۰۰ پا

شعاع عملیاتی: ۴۵ کیلومتر

مداومت پروازی: ۱ ساعت

 

منبع:

نوید مقصودی و سیدعلیرضا شوبیری، یکصد هواپیمای برتر تاریخ هوانوردی، انتشارات اندیشگاه فناوری های نوین، تهران، ۱۳۹۲٫

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *