خانه / تحلیل، گزارش و مصاحبه / چشم‏ انداز بیست ساله صنعت حمل و نقل هوایی جهان از نگاه بوئینگ با تمرکز بر حوزه نیروی انسانی

چشم‏ انداز بیست ساله صنعت حمل و نقل هوایی جهان از نگاه بوئینگ با تمرکز بر حوزه نیروی انسانی

متخصصان آینده ‏پژوهی شرکت بوئینگ در گزارش خود پیش‏ بینی کرده ‏اند که طی ۲۰ سال آینده تقاضا برای ۶۱۷هزار خلبان شاغل در خطوط هواپیمایی و ۶۷۹هزار کارشناس فنی وجود خواهد داشت. این آمار نشان‏ دهنده افزایشی قابل ملاحظه نسبت به پیش‏ بینی‏ های قبلی انجام شده است. افزایش تقاضا برای خدمات حمل و نقل هوایی در آمریکای شمالی و اروپا نیاز به خلبانان بیشتر را ایجاد می‏ کند و افزایش میانگین سنی کارشناسان فنی شاغل در مراکز پشتیبانی شرکت‏های هواپیمایی لزوم تزریق نیروی جوان و تازه‏ نفس به این بخش را بیش از پیش پررنگ کرده است. چند هفته پس از انتشار گزارش چشم ‏اندار بازار هوانوردی تجاری که نشان‏ دهنده تقاضا برای ۳۹۶۲۰ فروند هواپیمای مسافربری جدید به ارزش ۵،۹ تریلیون دلار (افزایشی معادل ۴،۱ درصد نسبت به تخمین قبلی) در بیست سال آینده بود، شرکت بوئینگ گزارش دیگری را در روزهای آغازین مردادماه منتشر کرد که در آن آینده صنعت حمل و نقل هوایی از منظر نیروی انسانی شامل خدمه پروازی و پشتیبانی فنی مورد توجه قرار گرفته است. آمار ارائه شده در این گزارش نیز حاکی از افزایش پیش ‏بینی‏ ها در مقایسه با ارزیابی‏ های قبلی است. بر این اساس نیاز به خدمه پروازی ۱۰،۵ درصد افزایش یافته و پیش ‏بینی نیاز به کارشناسان فنی نیز افزایشی معادل ۱۱،۵ درصد را نشان می‏ دهد.

بوئینگ برای اولین بار در سال جاری برآورد خود از نیاز به خدمه کابین مسافران (میهمانداران) را نیز منتشر کرد. بر این اساس در بیست سال پیش رو به بیش از ۸۱۴هزار میهماندار نیاز خواهد بود که نشان‏ دهنده تقاضا برای ۴۰هزار میهماندار در هر سال دارد. مدیر برنامه تهیه و تدوین این گزارش در بوئینگ اعلام کرد که در مجموع می‏ توان نیاز به ۲،۱ میلیون نفر نیروی انسانی برای پشتیبانی از رشد صنعت حمل و نقل هوایی جهان در بیست سال آینده را مشاهده کرد. وی این ادعا را در نشست مطبوعاتی معرفی گزارش این شرکت خطاب به خبرنگاران حاضر مطرح کرد. پیش‏ بینی بوئینگ نشان می ‏دهد از سرگیری پروازها به کوبا و گسترش خدمات حمل و نقل هوایی به مکزیک در دو دهه آینده تنها در آمریکای شمالی نیاز به ۱۱۲هزار خلبان جدید را ایجاد خواهد کرد. در همین مدت گسترش شبکه پروازی بین کشورهای اروپایی ۱۰۴هزار فرصت شغلی جدید برای خلبانان غیرنظامی در قاره سبز را به دنبال خواهد داشت.

با جمع‏ بندی این دو حوزه از بازار حمل و نقل هوایی نیاز به ۲۱۶هزار خلبان مشهود است. رشد خیره ‏کننده مربوط به بازار آسیا-اقیانوسیه است. برای برآوردن نیازهای این منطقه به ۲۴۸هزار خلبان جدید نیاز است. این پیش‏بینی افزایشی ۴۰ درصدی نسبت به ارزیابی‏ های قبلی را نشان می ‏دهد. این بخش پررونق از جهان همچنین برای تامین خدمات پشتیبانی فنی از عملیات پروازی در بیست سال آینده به ۲۶۸هزار فرصت شغلی جدید در بخش کارشناس ‏های فنی نیازمند خواهد بود. اوضاع در خاورمیانه قدری متفاوت است. در این منطقه با توجه به روند بازنشسته شدن هواپیماهای پهن پیکر سالخورده و جایگزینی‏ آنها با جت‏های مسافربری کوچکتر تازه نفس و در نتیجه تغییر ترکیب ناوگان هواپیمایی شرکت‏ها تعداد خلبان‏های مورد نیاز برای تداوم عملیات  پروازی کاهش می‏ یابد.

با توجه به افزایش تعداد خلبانان موردنیاز در اغلب بخش‏های جهان در دو دهه آینده بخش خدمات پروازی بوئینگ که ۱۵ مرکز مجهز آموزش خلبانی را اداره می‏ کند خود را برای ارائه خدمات متناسب با این چشم ‏انداز آماده می‏ کند. در پنج تا هشت سال گذشته خلبانان شاغل در شرکت‏های هواپیمایی منطقه ‏ای بطور متوسط بین ۱۶ تا ۲۰ هزار دلار در سال حقوق دریافت می ‏کردند در حالیکه برای دریافت گواهینامه خلبانی خود باید هزینه ‏ای معادل ۱۵۰ هزار دلار متحمل می‏ شدند. روند آینده این حوزه از صنعت حمل و نقل هوایی نشان می ‏دهد که دستمزد خلبانان در اغلب مناطق جهان رو به فزونی گذاشته و شرکت‏های در تلاش هستند تا خلبانان کارآزموده خود را حفظ کنند زیرا فرصت شغلی برای آنها در بازار رقابتی افزایش یافته است. از اینرو بازار آموزش خلبانی نیز بسیار پررونق خواهد شد.

www.ainonline.com

 

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *