خانه / اخبار / مونتاژ نهایی اولین نمونه موتور توربوفن بومی چین

مونتاژ نهایی اولین نمونه موتور توربوفن بومی چین

چین اعلام کرد مونتاژ اولین موتور توربوفن سی جی-۱۰۰۰ای اکس به پایان رسیده است. این فرآیند ۱۸ ماه بطول انجامید و قرار این موتور بر روی جت مسافربری بومی چین موسوم به کوماک سی۹۱۹ نصب شود. بنابر اعلام وزارت صنعت و فناوری اطلاعات چین این نمونه اولیه برای ارزیابی و صحه گذاری فناوریهای پیشرفته توسعه یافته توسط شرکتهای چین مورد استفاده قرار می گیرد. چین قصد دارد ۲۴ عدد نمونه اولیه موتور سی جی-۱۰۰۰ای را برای پشتیبانی از برنامه کسب گواهینامه صلاحیت پروازی تولید نماید و انتظار می رود اولین نمونه عملیاتی پس از سال ۲۰۲۱ وارد خدمت شود.

بنابر اخبار منتشرشده قطر این موتور ۱،۹۵ متر و طول آن ۳،۲۹ متر است. موتور سی اف ام لیپ-۱سی که نیروی پیشران نمونه های تولیدی سی۹۱۹ را تامین می کند قطری معادل ۱،۹۸ متر و طولی برابر با ۳،۳۲ متر دارد. طول کوتاهتر موتور چینی در مقایسه با سی اف ام لیپ-۱سی به دلیل نصب یک طبقه پره های دوار کمتر در بخش کم فشار توربین این موتور است. شرکت چینی موتورهای هوایی تجاری (ای ئی سی سی) سازنده موتور سی جی-۱۰۰۰ از هندسه کلی موتور لیپ شامل یک فن تک مرحله ای، بوستر ۳ مرحله ای و کمپرسور پرفشار ۱۰ مرحله ای و توربین پرفشار دو مرحله ای استفاده کرده است. این موتور چینی دارای شش طبقه در توربین کم فشار خود است در حالیکه لیپ-۱سی در این بخش ۷ مرحله دارد. در ساخت سی جی-۱۰۰۰ای از سامانه دنده برای به حرکت درآوردن فن استفاده نشده و پره های فن تیتانیومی مانند موتورهای رولز رویس بکار گرفته شده است. در موتور سی اف ام همانند این موتور چینی از ۱۸ پره در بخش فن استاده شده اما جنس سازه آن الیاف کربن می باشد.

www.flightglobal.com

2 نظر

  1. سلام.مطالب سایت عالیه.ممنون از سایت مفید شما.موفق باشید.

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *