آشنایی با پهپاد هرمس-۴۵۰

تولید پهپاد هرمس-۴۵۰ از سال ۱۹۹۷ آغاز شد و نخستین نمونه‏ های آن دو سال بعد وارد خدمت عملیاتی شدند. ارتش رژیم صهیونیستی در سال‏ های ۲۰۰۰ و ۲۰۰۴ سفارش‏ های جدیدی برای خرید این پهپاد به شرکت البیت سیستمز ارائه کرد که تحویل هواپیماهای مربوط به سفارش دوم تا سه سال پس از آن طول کشید. هرمس-۴۵۰ یکی از پرفرو‏ش‏ترین و پرکارترین پهپادهای تاکتیکی جهان به‏ شمار می‏ رود. این پرنده در سه نمونه هرمس-۴۵۰ پایه، هرمس-۴۵۰ ال‏ئی و دبلیوکی-۴۵۰ عرضه شده است. نمونه سوم موسوم به وا‏چ‏کیپر با همکاری شرکت انگلیسی تالس توسعه یافته است. بر اساس اعلام شرکت البیت پهپادهای هرمس-۴۵۰ تا ماه می ۲۰۰۷ بیش از ۶۵هزار ساعت پرواز عملیاتی را به ثبت رسانده‏ اند. در بهار سال ۲۰۰۷ هرمس-۴۵۰ به‏ عنوان نخستین پهپاد در سرزمین‏ های اشغالی موفق به دریافت گواهینامه صلاحیت پروازی شد. نیروی زمینی انگلستان از این پرنده در عملیات نظامی در عراق و افغانستان به ‏طور گسترده ‏ای استفاده کرده است. این ماموریت‏ ها که از سال ۲۰۰۷ آغاز شده بعضا به بیش از ۱۰هزار ساعت پروازی در یک سال رسیده و بطور میانگین مدت زمان هر پرواز ماموریتی ۱۴ ساعت بوده است. رژیم صهیونیستی در فروش این هواپیمای بدون‏ سرنشین به مشتریان بین‏ المللی بسیار موفق عمل کرده است. ارتش بوتسوانا در سال ۲۰۰۱ یک سامانه از این پرنده را خریداری کرد. گرجستان از هرمس-۴۵۰ برای تجسس و شناسایی در منطقه آبخازیا استفاده می‏کند و تاکنون دو فروند از این پرنده ‏ها در حین ماموریت سرنگون شده‏ اند. کرواسی در سال ۲۰۰۶ دو فروند هرمس-۴۵۰ را به همراه دو فروند پهپاد کوچکتر اسکای‏لارک از شرکت البیت خریداری کرد. پهپادهای هرمس-۴۵۰ کرواسی در اواخر سال ۲۰۰۷ تحویل شد. در نیمه سال ۲۰۰۳ چند فروند هرمس-۴۵۰ در برنامه آزمایش و ارزیابی قابلیت عملیاتی مشترک نیروی دریایی آمریکا در نوادا شرکت کردند. در ژوئن ۲۰۰۴ اعلام شد که وزارت امنیت داخلی آمریکا دو فروند هرمس-۴۵۰ را از بخش آمریکایی البیت سیستمز برای انجام ماموریت‏ های گشت‏ زنی مرزی اجاره کرده است. این ماموریت نخستین تجربه استفاده از هرمس-۴۵۰ در عملیات‏ های غیرنظامی بود. در شش‏ ماه نخست بهره ‏برداری از این پهپاد در پایش مرز بین ایالت آریزونای آمریکا و مکزیک، هرمس-۴۵۰ با انجام ۴۸۰ ساعت پرواز یازده مورد عبور کاروان‏ های قاچاق مواد مخدر و بیش از ۷۸۰ مورد اقدام به عبور غیرقانونی از مرز را کشف کرد. وزارت دفاع سنگاپور در سال ۲۰۰۷ به جرگه مشتریان این پرنده پیوست. انگلستان به ‏عنوان یکی از مشتریان اصلی هرمس-۴۵۰ شناخته می‏شود که در سال ۲۰۰۷ قرارداد اولیه‏ ای به ارزش ۱۱۰ میلیون دلار با شرکت البیت منعقد کرد. بر اساس گزارش‏ ها یکی از این پهپادها در عملیات نظامی در عراق در سال ۲۰۰۸ از بین رفته است. در سپتامبر ۲۰۱۳ اعلام شد پهپادهای نیروی زمینی انگلستان در افغانستان موفق شدند بیش از ۷۰هزار ساعت پرواز عملیاتی را انجام دهند. این آمار تا ژانویه ۲۰۱۴ برای مجموع پهپادهای هرمس-۴۵۰ انگلیس حاضر در ماموریت‏ های عراق و افغانستان از مرز ۸۶هزار ساعت نیز عبور کرد و نام این کشور را به‏ عنوان دارنده رکورد استفاده عملیاتی از هرمس-۴۵۰ به ثبت رساند. جمهوری آذربایجان در سال ۲۰۰۸ در قالب قراردادی به ارزش ۲۰ میلیون دلار ده فروند هرمس-۴۵۰ را خریداری کرد. گزارش‏ ها حاکی از آن است که یک فروند از این پرنده در پائیز ۲۰۱۱ توسط ارمنستان ساقط شده است. نیروی هوایی برزیل در دسامبر ۲۰۰۹ برنامه یکساله آزمایش و ارزیابی هرمس-۴۵۰ را آغاز کرد و نهایتا دو سامانه را خریداری کرد. بعدها نیروی دریایی این کشور نیز علاقمندی خود را به این پرنده ابراز نمود. تحویل هرمس-۴۵۰ به برزیل تا فوریه ۲۰۱۳ بطول انجامید. نیروی هوایی کلمبیا در تابستان ۲۰۱۳ اعلام کرد قرارداد خرید هرمس-۴۵۰ را با رژیم صهیونیستی منعقد کرده است. نام مکزیک و قبرس نیز در فهرست خریداران این پرنده دیده می‏شود.

۱۶۰۷۵-۴
بال با نسبت منظری بزرگ این پرنده بر روی قست فوقانی بدنه نصب شده و بالچه‏ ها در نوک بال رو به پایین خم شده‏اند. دم این پرنده وی‏ شکل است و دو سطح آن با زاویه ۱۰۰ درجه نسبت به‏ هم قرار گرفته ‏اند. ارابه فرود به‏ چرخ هرمس-۴۵۰ ثابت است و جنس سازه آن از مواد مرکب است. محموله استاندارد این هواپیما شامل رادارهای دریچه‏ مصنوعی و ردیابی اهداف متحرک زمینی، دوربین الکترواپتیکی کامپس-۴ محصول ایلوپ، نشانگر لیزری، رله ارتباطی و تجهیزات جنگ الکترونیک می‏باشد. توان موردنیاز برای محموله معادل ۱/۶ کیلووات است. به‏ جزء‌ مانورهای برخاست و نشست بقیه بخش‏ های پروازی این پهپاد بطور کاملا خودکار انجام می‏شود و امکان تغییر مسیر در حین پرواز نیز وجود دارد. در نمایشگاه هوایی پاریس ۲۰۰۱ نمونه ‏ای از این پرنده مجهز به آنتن ماهواره‏ ای بی‏ ای‏ ئی سیستمز به نمایش درآمد. بر اساس اعلام شرکت البیت برنامه آزمایش هرمس-۴۵۰ با این پیکربندی در سال ۲۰۰۵ تکمیل شد. یک سامانه عملیاتی هرمس-۴۵۰ شامل چهار تا شش فروند پرنده، ایستگاه کنترل زمینی مستقر در یک کانتینر روی کامیون اس-۲۸۰ با دو یا سه کنسول کنترل عملیات هر کدام با عرض ۴۸ سانتی‏متر، صفحات نمایشگر، چاپگر، یک ترمینال دریافت تصویر، واحد ارتباطات تاکتیکی و واحد تامین توان می‏باشد. برای راه ‏اندازی یک سامانه عملیاتی به دو نفر کاربر نیاز می‏ باشد. قیمت هر فروند هرمس-۴۵۰ به طور میانگین دو میلیون دلار است. مشخصات فنی و عملکردی این پهپاد به شرح زیر است:
موتور:
یک موتور پیستونی یوئی‏ ال ای‏ آر-۸۰۱ با توان ۵۲ اسب بخار و یک ملخ هل‏ دهنده دو پره
ابعاد:
دهانه بال: ۱۰/۵۱ متر
طول وتر بال: ۰/۶۹ متر
مساحت بال: ۶/۹ متر مربع
طول کلی: ۶/۱ متر
ارتقاع کلی: ۲/۳۷ متر
حداکثر قطر بدنه: ۰/۵۲ متر
دهانه دم افقی: ۰/۹۵ متر
فاصله بین چرخ‏ها: ۱/۴۵ متر
اوزان:
وزن خالی عملیاتی: ۲۰۰ کیلوگرم
حداکثر وزن سوخت: ۱۰۵ کیلوگرم
حداکثر وزن محموله: ۱۵۰ کیلوگرم
حداکثر وزن برخاست: ۴۵۰ کیلوگرم
عملکرد:
حداکثر سرعت افقی: ۱۷۶ کیلومتر بر ساعت
سرعت سیر: ۱۳۰ کیلومتر بر ساعت
سرعت واماندگی: ۷۸ کیلومتر بر ساعت
حداکثر نرخ اوجگیری در سطح دریا: ۲۷۴ متر بر دقیقه
سقف پرواز عملیاتی: ۱۸هزار پا
شعاع عملیاتی: ۲۰۰ کیلومتر
مداومت پروازی: ۲۰ ساعت

۱۶۰۷۵-۲

منبع:
نوید مقصودی، یکصد پهپاد نام‏ آشنا، انتشارات اندیشگاه فناوری های نوین، تهران، ۱۳۹۳٫

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *