خانه / تحلیل، گزارش و مصاحبه / برآورد ایرباس از رشد قابل توجه تقاضا در بازار هند

برآورد ایرباس از رشد قابل توجه تقاضا در بازار هند

بنابر نتایج یک مطالعه انجام شده توسط ایرباس، هند در هجده سال آینده به بیش از ۲هزار فروند هواپیمای مسافربری جدید نیاز خواهد داشت. این رقم تقریبا چهار برابر مجموع هواپیماهای عملیاتی موجود کنونی در هند است. علاوه بر این نزدیک به ۲۰درصد از هواپیماهای موردنیاز پیش بینی شده از نوع پهن پیکر هستند که در مقایسه با وضعیت موجود افزایش قابل توجهی را نشان می دهد. سال ۲۰۲۰ برای صنعت هوانوردی جهان چشم انداز تاریکی ترسیم کرده و تداوم زمینگیری هواپیماهای بی ۷۳۷ مکس و اوجگیری بحران شیوع ویروس کرونا و کاهش بی سابقه سفرهای هوایی خبرهای مایوس کننده این روزها هستند. در عین حال ارزیابی ایرباس نشان می دهد صنعت هوانوردی غیرنظامی هند در دو دهه پیش رو ۱۸۸۰ فروند هواپیمای جدید نیاز خواهد داشت. از این میان ۱۴۴۰ فروند هواپیما به ناوگان اضافه می شوند و ۴۴۰ فروند جایگزین هواپیماهای بازنشسته خواهند شد. بر این اساس انتظار می رود در سال ۲۰۳۸ در هند بیش از ۱۹۵۰ فروند جت مسافربری عملیاتی وجود خواهد داشت. در میان این هواپیماها ۲۰ درصد پهن پیکر خواهند بود در حالیکه در حال حاضر تنها ۱۰ درصد هواپیماهای مسافربری موجود در هند پهن پیکر هستند. از طرف دیگر صنعت هوایی هند بیش از پیش نقش فعالی در زنجیره تامین شرکت ایرباس ایفاء می کند. بر اساس این روند تا سال ۲۰۲۵ ارزش مالی مجموع سفارش ایرباس به شرکتهای هند برای تامین قطعات و تجهیزات به یک میلیارد دلار می رسد.

رشد سریع طبقه متوسط در هند به عنوان مهمترین عامل در شکوفایی صنعت حمل و نقل هوایی این کشور قلمداد می شود. پیش بینی ایرباس نشان می دهد تا سال ۲۰۳۸ بیش از یک میلیارد نفر از جمعیت هند جزء طبقه متوسط این کشور دسته بندی خواهند شد. این آمار در حال حاضر تنها شامل ۵۴۰ میلیون نفر است. در حالیکه میانگین رشد تقاضای جهانی برای سفرهایی هوایی در بیست سال آینده نزدیک به ۴،۳ درصد برآورد شده این شاخص برای هند معادل ۷،۷ درصد یعنی دو برابر نرم جهانی است. ایرباس در حال حاضر ۷۳۰ مورد سفارش قطعی از شرکتهای هواپیمایی هند دارد که عمدتا برای خانواده ای ۳۲۰ می باشد. هواپیماهای باریک پیکر بیش از ۹۰درصد ناوگان عملیاتی غیرنظامی هند را تشکیل داده است. زمینگیر شدن بوئینگ ۷۳۷ مکس شرایط بسیار خوبی را برای ایرباس فراهم کرده تا در بازار هند یکه تازی کند. شرکت اسپایس جت که ناوگان عملیاتی آن بطور کامل از هواپیماهای بی ۷۳۷ مکس تشکیل شده مجبور به لغو کامل برنامه پروازی و توقف همه برنامه های توسعه ای شده است.  شرکت جت ایرویز بعنوان بزرگترین بهره بردار هواپیماهای بی ۷۳۷ در هند عملا اعلام ورشکستگی کرده است. در طرف مقابل شرکت ایندیگو با کارنامه ای موفق در بازار هوانوردی هند زمینه را برای افزایش حضور ایرباس در این کشور فراهم آورده است. فعالیت ایندیگو در سال ۲۰۰۶ با سفارش ۱۰۰ فروند ایرباس ای۳۲۰ آغاز شد. شرکت گو ایر نیز بطور اختصاصی بهره بردار هواپیماهای خانواده ای ۳۲۰ است.

کفه ترازو در بخش هواپیماهای پهن پیکر به سمت بوئینگ سنگینی می کند. در حال حاضر تنها دو شرکت ایر ایندیا و ویستارا هواپیماهای پهن پیکر در اختیار دارند. ایر ایندیا در مجموع ۴۰ فروند بوئینگ ۷۸۷، بی ۷۷۷ و بی ۷۴۷ در اختیار دارد. شرکت ویستارا نیز اخیرا اولین فروند هواپیمای بی ۷۸۷ خود را تحویل گرفته و سفارشی برای خرید پنج فروند دیگر را ارائه کرده است. با تداوم روند خصوصی سازی شرکت ایرایندیا انتظار می رود سفارش های بیشتری توسط این شرکت در آینده انجام خواهد شد. ویستارا نیز که این حوزه از بازار را در هند کم رقابت می بینید، بی شک به زودی دست به کار می شود. بوئینگ که گوی رقابت در بخش هواپیماهای باریک پیکر در بازار هند را به رقیب سنتی خود واگذار کرده همه تلاش خود را خواهد کرد تا جایگاهش در بخش هواپیماهای پهن پیکر در این کشور را تثبیت نماید.

https://simpleflying.com

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *