خانه / مقالات آموزشی و ترویجی / معرفی مختصر هواپیمای آنتونوف-۲۲۵

معرفی مختصر هواپیمای آنتونوف-۲۲۵

توسعه هواپیمای ترابری راهبردی آنتونوف-۲۲۵ در دهه ۱۹۸۰ توسط دفتر طراحی آنتونف آغاز شد. این پرنده غول‌آسا سنگین‌ترین هواپیمای جهان است که بر مبنای آنتونوف-۱۲۴طراحی شده و ماموریت اصلی آن جا‌به‌جایی شاتل فضایی روسی(بوران) بود. این هواپیما با نام مریا نیز شناخته می‌شود که در زبان روسی به معنای رویا است.

۱۱۰۲۰-۲
این هواپیما نخستین پرواز خود را در ۲۱ دسامبر ۱۹۸۸ انجام داد و در نمایشگاه هوایی پاریس سال ۱۹۸۹ در معرض دید عموم قرار گرفت. در ابتدا قرار بود دو فروند از این هواپیما ساخته شود اما در نهایت تنها یک فروند از خط تولید خارج شد. این هواپیما قادر است محموله‌هایی را با طول حداکثر ۷۰ متر بر روی قسمت فوقانی بدنه خود حمل نماید. جابه‌جایی محموله‌هایی مانند راکت فضایی انرگیا و بوران جزء ماموریت‌های اولیه این هواپیما بود. کار بر روی ساخت فروند دوم این هواپیما تا اواخر دهه ۱۹۸۰ ادامه داشت. اما فروپاشی شوروی و لغو برنامه بوران نه تنها تکمیل ساخت آن را متوقف کرد، بلکه تنها فروند عملیاتی آنتونوف-۲۲۵ را نیز راهی انبار کرد. کمتر از چهار سال بعد این هواپیما به خدمت عملیاتی بازگشت.

۱۱۰۲۰-۳

در سال ۲۰۰۰ نیاز به این هواپیما توسط دولت اوکراین احساس شد و سپتامبر ۲۰۰۶ به عنوان مهلت نهایی برای تکمیل تولید یک فروند دیگر از آنتونوف-۲۲۵ در نظر گرفته شد. هر چند این مهلت یک بار تا سال ۲۰۰۸ و بار دیگر تا اوت ۲۰۰۹ تمدید شد اما نتیجه مثبتی در پی نداشت. در ماه می ۲۰۱۱ مقامات شرکت آنتونف اعلام کردند که برای تکمیل فروند دوم به ۳۰۰ میلیون دلار بودجه نیاز دارند. نخستین پرواز عملیاتی این هواپیما در سوم ژانویه ۲۰۰۲ انجام شد و در جریان آن محموله‌ای به وزن ۲۱۶ تن از اشتوت‏گارت آلمان به پایگاه نظامی ارتش آمریکا در عمان منتقل شد. این محموله شامل غذای آماده برای سربازان بود. در نوامبر ۲۰۰۴ موسسه گینس نام این هواپیما را در کتاب رکوردهای خود ثبت کرد. در فوریه ۲۰۱۰ این هواپیما محموله‌ای ۱۰۸ تنی شامل ماشین آلات ساختمانی را از ژاپن به جمهوری دومینیکن که از زلزله‌ای مهیب آسیب شدیدی دیده بود منتقل کرد. همچنین هواپیمای آنتونوف-۲۲۵ در ۱۱ ژوئن ۲۰۱۰ بزرگترین قطعه حمل شده در تاریخ ترابری هوایی را از چین به دانمارک منتقل کرد. این محموله شامل دو تیغه ۴۲ متری توربین باد بود.

نقش: ترابری سنگین دوربرد
تعداد سرنشین/خدمه: ۶
پیشران:
تعداد: ۶
نوع: توربوفن
مدل: زدام‏کی‏بی پراگرس دی-۱۸
توان: ۲۲۹/۵ کیلونیوتن
ابعاد:
دهانه بال: ۸۸/۴ متر
طول: ۸۴ متر
مساحت بال: ۹۰۵ متر مربع
اوزان:
خالی: ۲۸۵۰۰۰کیلوگرم
بیشینه برخاست: ۶۴۰۰۰۰ کیلوگرم
عملکرد:
سرعت سیر: ۸۰۰ کیلومتر بر ساعت
سقف پرواز عملیاتی: ۱۱۰۰۰ متر
برد: ۴۰۰۰ کیلومتر (با حد اکثر محموله)
محموله:
۲۵۰۰۰۰کیلوگرم

منبع:
نوید مقصودی و سیدعلیرضا شوبیری، یکصد هواپیمای برتر تاریخ هوانوردی، انتشارات اندیشگاه فناوری های نوین، تهران، ۱۳۹۲٫

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *