خانه / مقالات آموزشی و ترویجی / پرنده‌های بدون سرنشین / معرفی پهپاد تاکتیکی تیپ‏ چاک

معرفی پهپاد تاکتیکی تیپ‏ چاک

دفتر طراحی لاچ در سال ۱۹۵۵ تاسیس شد. ماموریت اولیه این مجموعه تحقیق و توسعه در حوزه تجهیزات رادیویی و الکترونیکی بود. در سال‏های اخیر این شرکت به یکی از پیمانکاران دولت روسیه در حوزه توسعه سامانه‏ های هوایی بدون سرنشین تبدیل شده است. شرکت لاچ با بخش‏ های مختلف دولت روسیه مانند وزارت دفاع،‌ وزارت امور داخلی و شرایط غیرمترقبه، اداره فدرال خدمات گشت ‏زنی و پایشی و غیره همکاری می‏ کند. این شرکت در سال ۲۰۰۵ از توسعه پهپاد جدیدی موسوم به تیپ‏ چاک خبر داد. تیپ‏ چاک در زبان روسی به ‏معنای خانه ‏به ‏دوش است. یگان‏ های عملیاتی نیروی زمینی ارتش روسیه در سال ‏های ۲۰۰۶ و ۲۰۰۷ آزمایش‏ های میدانی با هدف ارزیابی توانمندی عملکردی این پهپاد را انجام دادند. نهایتا تولید نمونه‏ های عملیاتی از سال ۲۰۰۸ آغاز شد. بال این پرنده با عقب ‏رفتگی ملایم در قسمت میانی بدنه نصب شده است. دو میله قسمت انتهایی بال را به سطح افقی دم متصل می‏ کنند. سازه تیپ‏ چاک از جنس مواد مرکب ساخته شده و برای استحکام بیشتر و همچنین حفاظت از محموله ‏های عملیاتی داخل بدنه یک قالب فلزی تعبیه شده است. این هواپیما فاقد ارابه فرود است و پرتاب آن با کمک ریل و توسط کاتاپولت نیوماتیکی نصب‏ شده روی کامیون انجام می ‏شود.

۱۶۰۸۶-۱

تیپ‏ چاک توسط چتر بازیافت می‏ شود. محموله عملیاتی این پهپاد شامل پایشگرهای خطی دو باندی (طیف مرئی و فروسرخ)، تجهیزات تجزیه و تحلیل سیگنال، پایشگرهای آلودگی‏ های شیمیایی، تجهیزات رله ارتباطی، تجهیزات تصویربرداری فرکانس بالا و لینک‏ های داده دورسنجی می ‏باشد. شرکت روسی وگا تجهیزات محموله ماموریتی این پهپاد را تولید می‏ کند. علاوه بر امکان بارگذاری برنامه پرواز خودکار در رایانه تیپ‏ چاک، می‏ توان هدایت آنرا از طریق لینک رادیویی یو اچ‏ اف به کاربر ایستگاه کنترل زمینی سپرد. سه نفر پرسنل شامل یک نفر به‏ عنوان فرمانده ماموریت و دو نفر به ‏عنوان کاربر با استفاده از ایستگاه کنترل زمینی هدایت همزمان دو فروند پرنده را بر عهده می‏ گیرند. یک سامانه عملیاتی تیپ‏ چاک که در ارتش روسیه با کد ۱کی۱۳۲ شناخته می‏ شود شامل شش فروند پرنده (با کد ۹ام۶۲)، خودروی ایستگاه کنترل زمینی، کامیون حامل و پرتابگر، خودروی حمل آنتن و خودروی تعمیر و نگهداری است. راه‏ اندازی و آماده‏ سازی یک سامانه عملیاتی این پهپاد تنها ۱۵ دقیقه بطول می ‏انجامد.

۱۶۰۸۶-۲

نیروی زمینی روسیه از سال ۲۰۰۸ روند جایگزینی پهپادهای تاکتیکی قدیمی کالون اِستروی-پی را با نمونه‏ های جدید تیپ‏ چاک آغاز کرد. گزارش ‏هایی در مورد عدم موفقیت این پهپاد در عملیات نظامی روسیه علیه گرجستان در اوت ۲۰۰۸ منتشر شده است. ارتش روسیه از این پهپادها برای هدف یابی سامانه‏ های تسلیحاتی همچون خمپاره انداز ۱۵۲ میلیمتری کراسنوپول و سامانه راکت ‏انداز ۳۰۰میلیمتری اِسمِرچ استفاده می‏ کند.

موتور:
یک موتور پیستونی هیرث با توان ۱۳ اسب‏ بخار و ملخ دو پره هل‏ دهنده
ابعاد:
دهانه بال: ۳/۴ متر
طول کلی: ۲/۴ متر
اوزان:
حداکثر وزن محموله: ۱۴/۵ کیلوگرم
حداکثر وزن پرتاب: ۵۰ کیلوگرم
عملکرد:
حداکثر سرعت افقی: ۲۰۰ کیلومتر بر ساعت
سرعت گردش: ۹۰ کیلومتر بر ساعت
سقف پرواز عملیاتی: ۱۰هزار پا
شعاع عملیاتی: ۷۰ کیلومتر
حداکثر مداومت پروازی: ۲ ساعت

منبع:
نوید مقصودی، یکصد پهپاد نام‏ آشنا، انتشارات اندیشگاه فناوری های نوین، تهران، ۱۳۹۳٫

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *