خانه / مقالات آموزشی و ترویجی / معرفی مختصر هواپیمای میگ-۲۵ فاکس بت

معرفی مختصر هواپیمای میگ-۲۵ فاکس بت

اتحاد جماهیر شوروی با هدف توسعه یک هواپیمای رهگیر برای مقابله با بمب‌افکن راهبردی بی-۷۰ والکایر آمریکا با سرعت سه برابر سرعت صوت، برنامه توسعه میگ-۲۵ را آغاز کرد. علی‌رغم آنکه پروژه بی-۷۰ آمریکا لغو شد، اما شوروی توسعه هواپیمای رهگیر پیشرفته خود را ادامه داد و نمونه اولیه آن را با نام وای‏ ئی-۲۰۶ در سال ۱۹۶۴ به پرواز درآورد. در ساخت بدنه این هواپیما عمدتا آلیاژ فولاد ضدزنگ بکار رفته و در قسمت لبه حمله بال ها از تیتانیوم استفاده شده تا در برابر حرارت ناشی از پرواز در سرعت بالای سه ماخ مقاوم باشد. البته در این سرعت هواپیما قادر به انجام مانور خاصی نیست.

۱۲۰۵۰-۱
این نمونه اولیه در سال۱۹۷۲ عملیاتی شد و از رادار قدرتمندی برخوردار بود که به راحتی از چنگ سامانه های دفاعی و جنگ الکترونیکی غربی عبور می‌کرد. مدل‌های مختلف این هواپیما شامل فاکس‌بت-ای با نقش رهگیر مجهز به چهار فروند موشک هوا به هوا، فاکس‌بت-بی با نقش بمب‌افکن و شناسایی، فاکس‌بت-سی نمونه دوسرنشین‌دار برای مصارف آموزشی و مدل ارتقایافته تجسسی فاکس‌بت-دی هستند. پس از مدت زمان کوتاهی نمونه فاکس بت-ای از رده خارج شد و دو مدل فاکس بت-ئی و اف معرفی شدند. نمونه ئی دارای رادار ارتقایافته بود و مدل اف برای دفاع هوایی طراحی شد و به موشک‌های ضد رادار ای‏اس-۲۲ مجهز گردید. نمونه‌های رهگیر میگ-۲۵ در سال ۱۹۹۴ از ناوگان عملیاتی روسیه کنار گذاشته شد اما مدل‌های شناسایی این هواپیما هنوز به کار گرفته می‌شوند. در سال ۱۹۸۳ هواپیمای میگ-۳۱ فاکس‌هاند که بر اساس میگ-۲۵ و با موتورهای قدرتمند توسعه یافته بود وارد خدمت عملیاتی شد. این هواپیما به رادار آرایه فازی با توانمندی درگیری همزمان با چند هدف مختلف، موشک‌های دفاعی پیشرفته برای مقابله موشک‌های کروز مجهز شده و برد و مداومت پروازی آن افزایش یافته بود. در ادامه مشخصات فنی و عملکردی میگ-۲۵ مرور شده است:
پیشران:
تعداد: ۲
نوع: توربو جت با پس‌سوز
مدل: سایوز/تومانسکی آر-۱۵بی
توان: ۱۰۹/۸۴ کیلونیوتن
ابعاد:
دهانه بال: ۱۳/۳۸متر
طول: ۲۱/۵۵ متر
مساحت بال: ۶۱/۴ مترمربع
اوزان:
بیشینه برخاست: ۴۱۲۰۰ کیلوگرم
عملکرد:
سرعت بیشینه: ۳۰۰۶ کیلومتر بر ساعت در ارتفاع ۴۲۶۳۰ پا
سقف پرواز عملیاتی: ۲۳۰۰۰ متر
برد: ۲۴۰۰کیلومتر با چهار بمب و تانکر سوخت خارجی
محموله:
بیش از ۵ هزار کیلوگرم انواع بمب‏ها

۱۲۰۵۰-۳

منبع:
نوید مقصودی و سیدعلیرضا شوبیری، یکصد هواپیمای برتر تاریخ هوانوردی، انتشارات اندیشگاه فناوری های نوین، تهران، ۱۳۹۲٫

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *