معرفی پهپاد باراکودا

نخستین اخبار در مورد این پهپاد رزمی در ماه می سال ۲۰۰۶ رسانه ‏ای شد. تا پیش از این تاریخ گمانه زنی‏ هایی وجود داشت مبنی بر اینکه ئی‏ اِی‏ دی‏ اس با همکاری برخی شرکت‏ های آلمانی و با سرمایه ‏گذاری وزارت دفاع این کشور در حال توسعه یک پهپاد رزمی آزمایشی می‏ باشد. انجام نخستین پرواز باراکودا برای اواخر سال ۲۰۰۵ برنامه ‏ریزی شده بود اما نخستین تصاویر غیررسمی از آن در ژانویه ۲۰۰۶ منتشر شد که یک پهپاد با هندسه نامتعارف را در حال انجام آزمایش خزش(تاکسی) روی باند نشان می‏داد. برنامه توسعه باراکودا به‏ طور مشترک توسط بخش اسپانیایی ئی‏ اِی‏ دی‏ اس(کاسا) و واحد سامانه ‏های هوایی نظامی این کنسرسیوم معظم اروپایی مدیریت شده است. هدف از توسعه این پهپاد دستیابی به یک پلتفرم آزمایشی به‏ منظور ارزیابی فناوری‏ های نوین در طراحی پهپادهای رزمی بوده است. برخی از این فناوری‏ ها شامل به‏ کارگیری مواد جاذب رادار، کاهش سطح مقطع راداری، شلیک مهمات نصب‏ شده داخلی وانجام عملیات شبکه محور می‏ باشد. بال این پرنده با زاویه عقب‏ رفتگی ملایم در قسمت میانی بدنه نصب شده و سطوح کنترل آیرودینامیکی آن به صورت الکترومکانیکی کار می‏کند. جنس سازه باراکودا از مواد مرکب بوده و بال در ختافه اسپانیا و سایر بخشها در آلمان تولید می شود. ارابه فرود این پهپاد جمع شونده است.

۱۶۰۰۶-۲
برنامه توسعه باراکودا در ژانویه ۲۰۰۳ آغاز شد و مراحل بازنگری طراحی مقدماتی و بحرانی را به ترتیب در آوریل و نوامبر همان سال پشت سر گذاشت. آزمایش خزش در تاریخ ۶ ژانویه ۲۰۰۶ در آلمان انجام شد و نخستین پرواز باراکودا به مدت ۲۰ دقیقه در پایگاه هوایی سن خاویر اسپانیا در تاریخ دوم آوریل ۲۰۰۶ صورت گرفت. برنامه پرواز های آزمایشی این نمونه تا می ۲۰۰۶ به طول انجامید و در آخرین پرواز آزمایشی پهپاد مذکور سقوط کرد. آزمایش های بعدی با استفاده از نمونه تولیدشده دوم از ژوییه ۲۰۰۹ در کانادا آغاز شد. سپس این پهپاد برای انجام چهار پرواز آزمایشی دیگر به آلمان منتقل شد. در ادامه مشخصات فنی و عملکردی این پهپاد ارائه شده است:
موتور: یک موتور توربوفن پرات‏اندویتنی جی‏تی۵ دی-۵سی با توان ۱۴/۱۹ کیلونیوتن بدون پس سوز
ابعاد:
ددهانه بال: ۷/۲۲ متر
طول کلی: ۸/۲۵ متر
اوزان:
وزن خالی: ۲۳۰۰ کیلوگرم
وزن سوخت: ۶۵۰ کیلوگرم
وزن محموله: ۳۰۰ کیلوگرم
حداکثر وزن برخاست: ۳۲۵۰ کیلوگرم
عملکرد:
ارتفاع سیر بهینه:۴۰هزار پا
مداومت پروازی: بین ۲ تا ۶ ساعت

منبع:
نوید مقصودی، یکصد پهپاد نام‏ آشنا، انتشارات اندیشگاه فناوری های نوین، تهران، ۱۳۹۳٫

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *